Meer `eetmomenten'

Het Amerikaanse fastfoodconcern McDonald's gaat de komende drie jaar het aantal vestigingen in Nederland flink uitbreiden. Algemeen directeur van McDonald's Nederland, Paul van der Stoel, toonde zich gisteren optimistisch over de marktontwikkeling. Tot 2005 verwacht het bedrijf een omzetstijging tussen de 10 en 15 procent. Per jaar zullen er 15 nieuwe restaurants worden geopend.

McDonald's is nu met 212 vestigingen al de grootste horecaonderneming in Nederland, maar verdere groei is volgens Van der Stoel – die zichzelf binnen het concern wist op te werken van patatbakker tot directeur – mogelijk. Cumulatief beoogt McDonalds de komende drie jaar een stijging van de omzet tussen de 33 en 52 procent.

Om nog meer klanten te lokken gaat McDonald's zijn formule aanpassen aan de veranderende behoeften van de consument. Naast de gebruikelijke `eetmomenten' (ontbijt, lunch en avondeten) zijn er veel `snackmomenten' te onderscheiden en juist daar denkt McDonald's zijn winst te kunnen behalen.

Uit marktonderzoek is gebleken dat er een groeiende behoefte is aan een `snelle hap' op de late avond late night drive through in de terminologie van McDonald's. Een groot deel van de nieuwe vestigingen zullen McDrives zijn. De automobilist hoeft dan niet uit de auto te komen om zijn bestelling binnen 90 seconden af te leveren in een papieren zak mee te krijgen. Verder breidt McDonald's zijn non-food service uit. In de restaurants komen internetzuilen, chipmachines en moneyboxen (soort geldautomaten) om de ,,beleving'' van de klant te verbeteren.

Om de plannen te kunnen realiseren zal McDonald's – 15.000 werknemers in Nederland – meer personeel aantrekken. De fastfoodketen, die veel jongeren in dienst heeft, heeft moeite haar personeel voor langere tijd aan zich te binden. Ze hoopt een oplossing te vinden in samenwerking met het middelbaar beroepsonderwijs.

Voor volgend schooljaar zijn afspraken gemaakt met acht Regionale Opleidings Centra (ROC). McDonald's verwacht 200 leerlingen vier dagen in de week bij een vestiging onder te kunnen brengen. Eén dag in de week zitten de studenten op school. McDonald's betaalt voor de deelnemers de boeken, het les- en het examengeld van ongeveer 700 euro per persoon per jaar.