FILM

8 femmes

Alleskunner François Ozon (34), die vorig jaar veel succes had met Sous le sable en al eens Fassbinder eer bewees met de verfilming van een van diens toneelstukken (Gouttes d'eau sur pierres brûlantes) schaart zich met 8 femmes definitief in de rijen van de grote vrouwenregisseurs: George Cukor, Douglas Sirk, Vincente Minnelli. Hij verzamelde vier Franse supersterren van dit moment (Catherine Deneuve, Isabelle Huppert, Fanny Ardant en Emmanuelle Béart) met een jonge (Virginie Ledoyen), een zeer oude (Danielle Darrieux) en twee minder bekende actrices tot een ensemble in Technicolor.

In het obscure toneelstuk uit de jaren zestig draaien acht vrouwenlevens om dat van een onzichtbare man, die aan het begin vermoord wordt, door een van de dames, die door zware sneeuwval opgesloten zijn in een villa. Niet alleen de sneeuw ziet er bij Ozon uit als filmsneeuw, alles is kunstmatig in dit briljante cinefiele spel met glamour en reputaties. Elk van de sterren kreeg in de oogverblindende kostumering een eigen kleur en een eigen liedje, ontleend aan het repertoire van Franse jaren zestig-sterren als Dalida, Sheila en Sylvie Vartan. De kledingstijl is Dior met korset, de choreograaf liet zich inspireren door Marilyn Monroe en Jane Russell in Gentlemen Prefer Blondes. Béart als fataal dienstmeisje lijkt op Brigitte Bardot, Ardant werd gemodelleerd naar Ava Gardner in The Barefoot Contessa en een voluptueuze Deneuve brengt zowel Lana Turner als Elizabeth Taylor in de herinnering. De vechtpartij tussen monstres sacrés Deneuve en Ardant, eindigend in een erotische omhelzing, is maar een van de vele hoogtepunten in een brutaal, zinderend, zinnelijk en via driedubbele bodems feministisch meesterwerk, dat in de eerste week in Frankrijk het succes van Le fabuleux destin d'Amélie Poulain overtrof. Je kunt alleen maar hopen dat in minder cinefiele streken zo'n stijloefening in even vruchtbare aarde valt.