Extra spitsstroken op drukste wegen

Op de drukste snelwegen en knooppunten worden de komende jaren vijftien extra spitsstroken aangelegd. Dat heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat gisteren bekendgemaakt bij het begin van de campagne van `A naar Beter', die de voordelen van de spitsstrook over het voetlicht brengt.

Volgens een woordvoerder van Verkeer en Waterstaat is uit een evaluatie gebleken dat de bestaande spitsstroken, op de A27 (bij Lunetten en Everdingen), de A28 (tussen Zeist en Utrecht) en de A50 (bij Nijmegen), een succes zijn. Een spitsstrook is een vluchtstrook die tijdens de spits tijdelijke als extra rijstrook wordt gebruikt. Volgens het ministerie neemt de kans op files hierdoor sterk af. De aanleg is relatief goedkoop.

Eind dit jaar wordt de eerste van de vijftien nieuwe spitsstroken geopend, tussen knooppunt Burgerveen en de afrit Hoofddorp (A4). Nu is er een proef gaande. In 2004 staat de opening van een spitsstrook op beide rijbanen van de A9 (Velsen-Badhoevedorp) gepland. Ook wordt de A10-zuid (ring Amsterdam) en de A4 (van knooppunt Amstel tot Badhoevedorp) aangepakt. Een jaar later is de A7 Zaandam-Purmerend aan de beurt. Om de fileproblemen rond Amsterdam te verminderen zijn stroken gepland op de A1 (Muiderberg-Laren), de A6 (Muiderberg-Almere), en de A9 (Gaasperdammerweg). Ook komen er nieuwe stroken op de A12 (Utrecht-Duitse grens, Utrecht-West en Den Haag-Gouda), de A2 (Amsterdam-Utrecht, rondweg Den Bosch en rondweg Eindhoven), de A50 tussen Arnhem-centrum en Beekbergen en de A1 (Beekbergen-Deventer).

Minister Netelenbos liet gisteren de Tweede Kamer via een brief ook weten dat voor 2010 geen geld beschikbaar is voor het Rondje Randstad, een geplande snelle spoorverbinding tussen de grote steden. GroenLinks wil hierover een debat over met Netelenbos.