Eerste tabloid al ter ziele

De eerste tabloid in Nederland is al weer ter ziele. Het begin februari met veel tamtam gelanceerde Prenza heeft negen weken bestaan. Uitgever Sanoma, voorheen VNU Tijdschriften, staakt met onmiddellijke ingang de boulevardkrant omdat de verliezen sterk oplopen.

Het wekelijks verschijnende Prenza, dat vooral onderwerpen als familiedrama`s, misdaad en vermissingen beschreef, moest wekelijks een verkoop van circa 100.000 exemplaren gaan halen. Maar volgens uitgeefdirecteur A. Visser van Sanoma bleef de verkoop daar `ver onder'. Precieze getallen wil hij niet verstrekken.

Volgens de uitgeefdirecteur speelde verschillende factoren een rol die het Prenza moeilijk hebben gemaakt. Het tijdstip van lancering was ongelukkig door de economische tegenwind.

Verder was voor veel kiosken de plek voor Prenza onduidelijk. ,,Soms lag het blad bij de Via Via, dan zat het weer tussen de tijdschriften en dan lag het weer bij de dagbladen.'' En verder past de sensatiekrant volgens Visser, achteraf gezien, toch niet goed bij Sanoma, hoewel het Finse moederbedrijf wel tabloids uitgeeft. ,,Wij geven hier in Nederland voornamelijk vrouwenbladen uit.''

Hoe hoog de verliezen zijn opgelopen geeft Visser niet prijs. Maar dat het om enkele miljoenen euro's gaat, is duidelijk. Alleen al de grootse reclamecampagne, onder meer op televisie en op abri's, liep volgens Visser in de miljoenen.

Verder bleken adverteerders, wegens uitblijvend succes op de lezersmarkt, niet enthousiast. ,,Een tabloid is voor Nederland een nieuw product op een nieuwe markt. Dan is het de dood of de gladiolen'', zegt Visser.

De beslissing om Prenza in zo'n korte tijd te staken heeft volgens Visser ook te maken met de huidige slechte advertentiemarkt, waarvan Sanoma Nederland voor 30 procent van afhankelijk is.