Daimler moet Chrysler laten vallen

Topman Jürgen Schrempp van autofabrikant DaimlerChrysler heeft voorafgaand aan de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering in Berlijn gezegd dat het concern dit jaar waarschijnlijk een operationele winst zal behalen die tweemaal zo hoog ligt als die van vorig jaar. Toch zal Schrempp met overtuigender argumenten moeten komen om de aandeelhouders mild te stemmen, na alle pijn die hij ze heeft laten doorstaan. Zijn waarschuwing dat het herstel van het concern meer tijd vergt dan een jaar geleden was voorzien, vormt de jongste bevestiging van het vermoeden dat de overname voor 42 miljard dollar van Chrysler flink wat aandeelhouderswaarde heeft vernietigd.

Vage voorspellingen dat Chrysler `een enigszins positief operationeel resultaat' zal boeken, zijn weinig geruststellend voor beleggers. Zij hebben geduldig toegekeken toen de Amerikaanse dochter telkens de winst van de Mercedes Benz-divisie opslorpte. En ook al zijn de ergste gevolgen voorbij van de concurrentieslag met General Motors en Ford, waarbij consumenten bij de aanschaf van een nieuwe auto grote kortingen kregen, en ook al herstelt de Amerikaanse economie zich, niets wijst erop dat de strategie van Schrempp ooit vruchten zal afwerpen. Zelfs de grootste aandeelhouder van Daimler, Deutsche Bank, schat de waarde van Chrysler niet veel hoger dan 7 procent van de omzet, ofwel 4 miljard dollar. In dat geval heeft Schrempp 38 miljard dollar te veel betaald.

Kan hij dat bedrag ooit terugverdienen? Volgens sommige schattingen wel, maar dan pas in 2010. Het is onwaarschijnlijk dat beleggers zo lang willen wachten, vooral omdat zij concurrent BMW een strategie hebben zien volgen die bijna een exact spiegelbeeld is van die van Daimler. Sinds de beëindiging van de rampzalige samenwerking met het Britse Rover heeft BMW zich uitsluitend op de markt voor luxeauto's gericht. Het concern heeft de winstmarge vóór belastingen op bijna 9 procent weten te houden en pronkt met zijn buitengewoon hoge aandelenkoers. Zolang Daimler Chrysler niet wil laten vallen, zullen beleggers jaloers zijn op zijn Duitse concurrent.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar: www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld.