Opdrachten

Beeldend kunstenaar Jan Dibbets kreeg in 1993 de opdracht om tijdens de renovatie van de kathedraal van Blois glas-in-loodramen te ontwerpen. Filmmaker Rolf Orthel kreeg in 1993 een distributiegarantie van het Filmmuseum, waardoor zijn documentaire Blois: couleur locale over Dibbets en het stadje aan de Loire nu een week in het Filmmuseum te zien is alvorens deze in mei op televisie vertoond wordt. Maar is het een film die een bioscoopuitbreng rechtvaardigt? Nee.

Orthel maakte noch een interessante documentaire over het scheppingsproces, noch een mooi portret van de inwoners van Blois. De te lange documentaire - 103 minuten - is nu vlees noch vis. Aan het eind van de film legt Jan Dibbets tijdens de officiële opening van de kathedraal aan koningin Beatrix uit wat hij gedaan heeft. Dit is echter voor de toeschouwer onverstaanbaar, net zoals de details die wel in het persbericht staan vermeld over de hoeveelheid ramen die Dibbets ontwierp en de artistieke moeilijkheden die hij daarbij ondervond niet in de film zitten.

Orthel kan dit blijkbaar niets schelen, en betoont zich meer begaan met de plaatselijke bevolking. De meeste leven in armoede en zijn op zoek naar een beetje geluk. Als de film via de juxtapositie van beelden over de kunstenaar en de inwoners van Blois wil beargumenteren dat kunst niet ter zake doet als je aan het overleven bent, komt dit echter nauwelijks uit de verf.

Blois: couleur locale. Regie: Rolf Orthel. In: Filmmuseum, Amsterdam.