Nieuw biermerk Grolsch

Je hebt bier en je hebt Grolsch. En over een maand komt daar nóg een merk bij. De Overijsselse brouwer Koninklijke Grolsch introduceert half mei een tweede biermerk voor de Nederlandse markt.

Grolsch wil de merknaam nog niet bekendmaken, maar stelt al wel dat het nieuwe merk een ander imago krijgt dan het huidige bier van Grolsch. ,,Opvallend'', moet het worden. ,,Trendy''. En ook ,,aspiratief'', een woord dat niet voorkomt in Van Dale. Deze marketingaanpak zal zowel terugkomen in de smaak en de verpakking van het nieuwe bier.

Met het tweede merk probeert Grolsch de ,,langzaam wijzigende consumentenvoorkeuren'' tegen te gaan. Pils is steeds minder populair. Vorig jaar daalde de binnenlandse bierafzet van Grolsch met 1,5 procent, mede onder invloed van veranderend drinkgedrag onder jongeren met meer aandacht voor hippe biermerken als het Mexicaanse Corona, lichte bieren en mixdrankjes.

Grolsch gaat ook experimenteren met plastic flessen voor het Grolsch-merk. Tijdens het muziekfestival Festial Mundial in juni wordt het glas bij wijze van proef vervangen door plastic.