Verkoop koffie Max Havelaar stijgt licht

Het marktaandeel van koffie met het keurmerk Max Havelaar is vorig jaar in een dalende markt gestegen tot ongeveer 3,5 procent. Dat meldt de stichting Max Havelaar in haar jaarverslag over 2001.

Het keurmerk wordt verleend aan koffie die voor een `eerlijke prijs' – die momenteel ver boven de wereldmarktprijs ligt – rechtstreeks van boeren in de Derde Wereld wordt gekocht. De afzet van deze koffie steeg vorig jaar licht ten opzichte van 2000, zowel in volume als in geldswaarde.

Onder het keurmerk Max Havelaar werd vorig jaar 3.104 ton koffie afgezet tegenover 3.101 ton in 2000. In geldswaarde is het marktaandeel van Max Havelaar-koffie 3,8 procent

Volgens directeur H. Bolscher van Max Havelaar Nederland is in het laatste kwartaal van vorig jaar en het eerste kwartaal dit jaar een `sprongetje' te zien in de afzet, vermoedelijk als gevolg van een uitgebreide publiciteitscampagne, onder meer met televisiereclames. Marktleider Sara Lee/Douwe Egberts heeft een aandeel van ongeveer 65 procent in de koffiemarkt.

Behalve koffie worden ook thee, cacao, bananen, sinaasappelsap en honing onder het keurmerk verkocht. De verkoop van keurmerkbananen daalde in Nederland van 3.603 ton in 2000 naar 2.303 ton vorig jaar. Het totale volume van Max Havelaar-producten steeg vorig jaar met 20 procent in de zeventien landen waarin het keurmerk actief is. In Zwitserland worden relatief hoge marktaandelen gehaald voor koffie en bananen: 6 en 20 procent.

De Nederlandse stichting, die is aangesloten bij Fairtrade Labelling Organizations International, maakt zich grote zorgen over wat de `extreem lage' koffieprijzen op de wereldmarkt worden genoemd. In totaal steunt `Max Havelaar' ruim een half miljoen producenten in 32 ontwikkelingslanden.