Partners kopen Arthur D. Little

De partners van Arthur D. Little (ADL) hebben de niet-Amerikaanse activiteiten gekocht van het in surseance verkerende organisatieadviesbureau. De uitkoop, financieel ondersteund door het Franse ingenieurs- en managementadviesbureau Altran, kost 56 miljoen dollar. Ook de tien compagnons in de Benelux doen mee aan de management buy-out.

Het Amerikaanse Arthur D. Little, opgericht in 1886, moest begin februari uitstel van betaling aanvragen. De technologie-consultant, actief in de subtop van de organisatie-adviseurs, was in de moeilijkheden gekomen door hoge schulden, veroorzaakt door investeringen in een dochterbedrijf dat naar de beurs moest. Door het slechte economische klimaat werd de beursgang afgeblazen.

Ook de Nederlandse vestiging ontkwam niet aan de malaise. Vrijwel alle partners van het bureau in Rotterdam vertrokken vorig najaar binnen enkele maanden. Het aantal medewerkers is substantieel verminderd. De Benelux-vestiging wil geen precieze getallen verstrekken over het aantal vertrokken werknemers.

Altran, dat aan de beurs van Parijs is genoteerd, heeft het recht bedongen om op termijn een belang in Arthur D. Little te nemen. Ook volledige overname is mogelijk. Verder heeft Altran, een bedrijf actief in 40 landen en waar 15.000 adviseurs werken, de naam Arthur D. Little gekocht en licenseert deze aan de partners.

Na de uitkoop werken er nog circa duizend mensen bij Arthur D. Little in Europa, Latijns-Amerika en Azië. De Amerikaanse activiteiten van de consultant, waar de hoogste schulden zaten, zijn in delen verkocht aan verschillende Amerikaanse adviesbureaus. In Amerika wordt een deel van het personeel ontslagen. Vóór de malaise werkte bij Arthur D. Little ongeveer drieduizend mensen.

In de Benelux heeft het bureau volgens bestuursvoorzitter J. Hurkmans nu 45 mensen, waarvan vier Nederlandse en zes Belgische partners. Het bedrijf blijft opereren vanuit de Rotterdamse en Brusselse vestiging. Hurkmans, die de vestigingen samen leidt met de Belg F. Wirtz, zegt door de financiële moeilijkheden geen klanten te hebben verloren.