Vernieuwing Wall Street Journal

De chique zakenkrant Wall Street Journal bereidt haar lezers voor op een nieuw uiterlijk, met advertenties van ontwerpen die de eindstreep niet haalden. Geen glossy damesblad dus, geen tabloid ('Buitenaardse wezens in 300 miljoen dollar overnamebod op NASA') en geen stripcover met een verhaal over de Gemaskerde Monetarist.

De gevestigde zakenkrant presenteert morgen haar eerste grote restyling sinds de Tweede Wereldoorlog. Door de zes vrijwel geheel grafiek- en fotoloze kolommen op de voorpagina oogt de krant ontoegankelijk. Met een nieuwe stijl en grappige advertenties probeert de krant potentiële lezers ervan te overtuigen dat de redactie wel degelijk toegankelijke verhalen schrijft, die niet alleen de financiële perikelen op en rondom Wall Street betreffen.

De Wall Street Journal krijgt voor het eerst kleur op de voorpagina. Om de huidige 1,8 miljoen lezers niet af te schrikken met een overdaad aan visueel geweld benadrukt een woordvoerder van uitgever Dow Jones dat de lezer de Wall Street morgenochtend ongetwijfeld zal herkennen: ,,De inhoud van de krant verandert niet en het harde nieuws blijft.''

De Europese versie van de krant, Wall Street Journal Europe, bracht twee jaar geleden al een nieuwe uitgave op de markt met onder meer kleur op de voorpagina en meer ruimte voor persoonlijke financiën, politieke en opinieverhalen.