Mary J. Blige beukt publiek vol vuur suf

Het blijft moeilijk: soulmuziek vertalen naar het hiphoptijdperk. Waar Angie Stone en Macy Gray met hun `nu soul' in feite de ouderwetse soul nieuw leven inblazen, is Mary J. Blige inmiddels een veteraan van het hedendaagse digitale r&b-geluid dat hiphop-invloeden koppelt aan doorleefde zang. Sinds Blige zichzelf in 1992 bij het verschijnen van haar debuutalbum What's The 411 uitriep tot `Queen of Hip Hop Soul', heeft ze iets beter leren zingen. Toen zong ze domweg vals; nu sluipt de onzuiverheid er alleen in als ze zich al te uitbundig overgeeft aan het gospelgevoel, sluimerend onder het botte computerlawaai dat gisteren op een niet geheel gevuld Ahoy werd losgelaten. Wat was het onnodig hard en wat klonk het ongenuanceerd lelijk. Het publiek werd er door sufgeslagen.

Nergens voor nodig, want op haar nieuwe cd No More Drama hielpen gewilde producers als The Neptunes, Dr. Dre en Jam & Lewis haar aan frisse beats bij Mary's nieuwgewonnen, ongecompliceerde levensvisie. De zangeres uit Yonkers, New York ontworstelde zich aan een periode van drugs, depressie en slechte relaties en leerde leven met de schaduwzijde van het succes. De onbetwiste koningin van de r&b is ze niet meer, want Missy Elliott en Destiny's Child maken aanspraak op die titel.

Op het podium keerde het drama gisteren in volle glorie terug, om te beginnen bij de drie toetsenmannen die met hun supersonische synthesizers een bombastische geluidsorkaan veroorzaakten. Echt funky kon het nauwelijks worden, met een drummer die alle gaatjes volmepte en die de muziek geen ruimte gaf om te ademen.

Mary J. Blige moest er bovenuit schreeuwen. Dat deed ze vol vuur en met struise heupbewegingen, als een marktkoopvrouw die zich pal onder de bulderbaan boven

het vliegtuiggeluid verstaanbaar moest maken. Het mocht niet baten, want zelfs in een betrekkelijk ingetogen gospelintermezzo raakte ze de controle over haar stembanden kwijt en klonk ze als een moegestreden viswijf. De sociaal bewuste toon die ze in navolging van jaren zeventig-soulzangers Marvin Gaye en Curtis Mayfield aansloeg, klonk gedateerd en onoprecht uit de mond van een met borsten en billen schuddende seksbom. `Children of the ghetto, keep your head' zong ze, terwijl een vijfjarig jongetje op de schouders van zijn vader aan dat oorverdovende lawaai werd blootgesteld.

Concert: Mary J. Blige. Gehoord: 7/4 Ahoy, Rotterdam.