Virtuele kinderconsumentenbond

Kinderen krijgen hun eigen (virtuele) consumentenbond. Op de website www.kindertestlab.nl kunnen kinderen vanaf 8 april hun mening noteren over een bepaald product. De kinderconsumentenbond is een initiatief van de organisatie De Kinderconsument en internetbedrijf Surfkids, dat onder meer filterprogramma's voor internet maakt voor scholen. Beide organisaties vinden dat er te weinig wordt geluisterd naar de mening van `kleine' consumenten.

Elk kind dat zich aanmeldt op de website is meteen gratis lid van de kinderconsumentenbond en kan meedoen aan de testpanels door een mening te geven over een product. Bovendien voert de Kinderconsumentenman tests uit op scholen. De initiatiefnemers hopen op enkele honderden reacties bij de eerste test.

Het eerste product dat wordt getest, is de chatbox. De kinderen kunnen hun mening geven over de chatboxes van onder andere muziek-tv-zender TMF, Surfkids en tv-zender Fox Kids. De testperiode duurt circa twee weken. Het ligt in de bedoeling om eens per maand een product te testen, aldus Jeroen Yvo Damstra, hoofdredacteur van Surfkids. ,,We willen inspringen op items die `hot' zijn onder kinderen'', vertelt hij. Als mogelijk volgend testproduct noemt hij zogeheten direct messaging programma's (direct chatten met bekenden) als ICQ en MSN Messenger. De testresultaten worden gepubliceerd op de site.

De geteste producten worden voorzien van een eenvoudig keurmerk: duim omhoog voor een goed produkt, duim omlaag voor een slecht artikel en een horizontale duim als de kinderconsumenten het produkt als matig beoordelen. Op de website kunnen kinderen ook tips kwijt aan fabrikanten over verbetering van een product.