NS'ers negeren de regels op grote schaal

Conducteurs en machinisten van NS overtreden op grote schaal regels van het bedrijf. Machinisten laten onder het rijden hun mobiele telefoon aan, conducteurs zitten tijdens de rit bij de machinist en zetten reizigers zonder kaartje soms tussen stations uit de trein.

Machinisten worden onder het rijden gebeld door echtgenoten en vrienden, maar ook door regelaars van NS zelf. ,,Hoe vaak ze niet bellen om te vragen wat het nummer van je loc is'', aldus een machinist.

Zo'n telefoontje ging volgens verschillende NS'ers ook vooraf aan een zware botsing tussen een lege reizigerstrein en een lege goederentrein, in november vorig jaar op het emplacement van Amsterdam. De machinist van de reizigerstrein werd gebeld met de vraag wat zijn vervolgdienst was. Terwijl hij dit opzocht, lette hij niet op en reed door rood. De organisatie voor spoorwegveiligheid Railned, die de toedracht van het ongeluk onderzoekt, wil deze lezing bevestigen noch ontkennen.

Uit gesprekken met conducteurs en machinisten blijkt dat zij zich nauwelijks gebonden achten aan de regels. ,,Dat is toch mijn verantwoordelijkheid'', zegt een conducteur die een eigen variant op de vertrekprocedure toepast. Een machinist: ,,Ik vind dat ik heel goed zelf kan beoordelen wanneer ik de telefoon wel of niet moet opnemen.''

Conducteurs zitten onderweg vaak bij de machinist in plaats van zichtbaar aanwezig te zijn in de trein. Een machinist: ,,Vroeger werd dat gecontroleerd en dan sprongen ze er gauw af bij een station. Nu blijven ze gewoon zitten.'' Ook komt het voor dat conducteurs zwartrijders tussen stations de trein uitzetten. Dit ,,mag absoluut niet'', aldus NS. Maar: ,,We weten dat het wel eens gebeurt.'' Begin februari leidde de maatregel in een Amsterdamse stoptrein tot een handgemeen tussen de conducteur en enkele zwartrijders. De conducteur begon.

Veel machinisten en conducteurs klagen over gebrek aan leiding. Het komt voor dat conducteurs met een loopbaan van vijftien tot twintig jaar niet meer dan twee beoordelingsgesprekken hebben gehad. ,,Je hoort nooit iets'', zegt een conducteur.

NS-woordvoerder M. Hueber erkent dat machinisten en conducteurs regels overtreden, maar betwist dat dit op grote schaal gebeurt. Volgens Hueber is het de bedoeling dat er op termijn minder personeel per leidinggevende komt, zodat er meer aandacht is voor het personeel.

morgen in magazine m:

Wat ging er mis bij NS?