Rusland komt niet terug op `KLM-besluit'

De onderhandelingen in het luchtvaartconflict tussen Nederland en Rusland over vluchten van de KLM op Sint Petersburg zijn gisteren definitief mislukt. Vandaag wordt daardoor de eerste vlucht van KLM op Sint Petersburg geschrapt. KLM mag van de Russische luchtvaartautoriteiten nog maar drie van de zeven lijnvluchten per week op Sint Petersburg uitvoeren. De maatregel om het aantal KLM-vluchten op Sint Petersburg terug te brengen is een Russische reactie op een EU-richtlijn uit 1992 omtrent geluidshinder van vliegtuigen, die afgelopen maandag van kracht is geworden. Gemeten naar de EU-criteria zou een groot deel van de zwaar verouderde Russische burgerluchtvaartvloot om die reden niet meer op Europese steden mogen vliegen. Hetgeen een gevoelige financiële aderlating voor de Russische toeristen- en luchtvaartindustrie betekent.

Sommige Russische luchtvaartmaatschappijen, zoals de nationale luchtvaartmaatschappij Aeroflot, hebben inmiddels een aantal `stillere' Boeings en Airbussen aangeschaft of hebben de motoren van de verouderde toestellen gereviseerd.

Die aanpassingen van de motoren hebben de luchtvaartmaatschappijen veel geld gekost. De kosten van het ombouwen van een enkel driemotorig vliegtuig bedragen rond de 170.000 euro. Over dat soort bedragen beschikken de kleinere luchtvaartmaatschappijen in Rusland niet, zeker niet nu een groot deel van de luchtvaartindustrie zich in slecht weer bevindt. Gezien het feit dat de Russische economie al jaren slecht presteert, is het niet verwonderlijk dat de kleine maatschappijen deze strop zelfs in de tien jaar tussen het afkondigen van de richtlijn en de implementatie daarvan afgelopen maandag, niet hebben kunnen verhelpen.

Toch kwam het Russische besluit nog tamelijk onverwacht. De Russische autoriteiten hebben tot het laatste moment gewacht. Pas twee weken voordat de nieuwe zomerregelingen afgelopen maandag ingingen, kwamen zij met tegenacties. Naast KLM hebben ook het Zweedse SAS en het Finse Finnair van de Russen te horen gekregen dat zij minder op Russische bestemmingen mogen vliegen totdat er een ,,bevredigende oplossing'' is gevonden voor het Russische geluidsprobleem.

Zoals voor alle Europese regelgeving gold voor de geluidsrichtlijn uit 1992, dat de uitvoering een zaak is van de afzonderlijke lidstaten. De lidstaten zijn onafhankelijk van elkaar met de Russen om de tafel gaan zitten om te onderhandelen. Grote landen als Frankrijk en Duitsland hebben via het bilateraal overleg oplossingen gevonden

KLM is ten opzichte van het Duitse Lufthansa en Air France een relatief kleine luchtvaartmaatschappij. Rusland heeft er daarom voor gekozen op Duitsland en Frankrijk de nieuwe stillere toestellen te laten vliegen. ,,Het is niet ondenkbaar dat de kleinere markten hier de dupe van zijn geworden'', zegt Hans de Jong het ministerie van Verkeer en Waterstaat. ,,Het zou beter zijn geweest als de Commissie in deze problematiek als geheel naar buiten zou zijn getreden. Nu konden lidstaten tegen elkaar uitgespeeld worden en bevinden wij ons in een ongemakkelijke spagaat.''

De onderhandelingen tussen de Nederlandse ambassadeur en de Russische luchtvaartautoriteiten gaan door, maar voor KLM is het voorlopig te laat. Volgens een KLM-woordvoerder hebben de vluchten op Sint Petersburg ,,een hoge bezettingsgraad en zijn ze al ruim van te voren geboekt''. KLM probeert de geschrapte vluchten voor zover mogelijk over te boeken en zal als dat nodig is ,,desnoods passagiers naar Helsinki vliegen en met bussen verder naar Sint Petersburg vervoeren.''