Galerieselectie

MATTHEW MONAHAN

Voor wie bekend is met het werk van Matthew Monahan zal zijn nieuwe tentoonstelling Nameless Man from Not-Even-Anywhere aanvoelen als een ontdekkingsreis in onbekend gebied. De symmetrische `dubbelgevouwen' fantasiewezens die een belangrijk deel van zijn oeuvre bevolkten hebben plaatsgemaakt voor landschappen, verfrommelde papieren gezichten en zilverkleurige maskers. De strakke, formele compositie die Monahans vroegere werk kenmerkte is in de grote landschappen verruild voor een losse, intuïtieve opzet. Met houtskool op papier creëert de Amerikaanse kunstenaar schemerachtige droomwerelden die goed als biotoop voor zijn eerdere fantasiefiguren zouden kunnen dienen.

Matthew Monahan, Nameless Man from Not-Even-Anywhere. Galerie Fons Welters, Bloemstraat 140, Amsterdam. 6 april t/m 11 mei, di t/m za 13-18u.

ASK THE DUST

De Zweedse kunstenaars Magnus Monfeldt (1973) en Pär Strömberg (1972) zijn sinds hun jeugdjaren bevriend en hebben samen aan de Rietveld Academie in Amsterdam gestudeerd. Voor Bureau Amsterdam maakten zij de dubbele solopresentatie Ask the dust waarin een verhalende visie en een gevoel van suspense doorklinkt. Herinneringen, dromen en nachtmerries zijn thema's die in het werk van beide kunstenaars voorkomen. Monfeldt laat zijn nieuwe videowerk We have to talk about it zien, waarin de hoofdpersoon herinneringen ophaalt aan een jeugd in een klein dorp in Zweden. Strömberg toont een installatie die is opgebouwd uit 37 aan elkaar gekoppelde schilderijen. Samen vormen de schilderijen een beeldverhaal over een vreemde, onbenoembare gebeurtenis.

Magnus Monfeldt en Pär Strömberg, Ask the dust. Bureau Amsterdam, Rozenstraat 59, Amsterdam. T/m 5 mei, di t/m zo 11-17u.

PETER DAVIS

De schilderijen van de Britse kunstenaar Peter Davis (1972) zien er door hun glanzende oppervlak uit als industrieel vervaardigde producten. Het ontstaansproces speelt een belangrijke rol in zijn werk. Davis brengt de lakverf aan op een aluminium paneel, om het vervolgens weer af te nemen met een wisser. De sporen die deze handeling nalaat, geven zijn schilderijen een ruimtelijke werking. Tegelijkertijd getuigen de diepe kleuren en de associatieve titels van een poëtische benadering.

Schilderijen van Peter Davis. Galerie Slewe, Kerkstraat 105A, Amsterdam. T/m 27 april, di t/m za 13-18u.

RONALD VERSLOOT

De schilderijen van Ronald Versloot tonen geen specifieke plaatsen, perioden of personen. Het zijn voorstellingen van stadsgezichten, interieurs en landschappen die behoorlijk neutraal zijn gehouden. Tegen deze achtergrond schildert hij anonieme personen, op de rug gezien en gekleed in tijdloze kostuums. Maar juist door de afwezigheid van details krijgen Versloots schilderijen een raadselachtig, onheilspellend karakter. Zijn beelden laten zich bekijken als spannende films en tonen de momenten vlak voordat de misdaad gepleegd wordt.

Schilderijen van Ronald Versloot. Galerie Akinci, Lijnbaansgracht 317, Amsterdam. T/m 20 april, di t/m za 13-18u.

FANTASIEËN OVER NIETSHoe verbeelden kunstenaars het thema `niets? Die vraag vormde de aanleiding van de tentoonstelling Fantasieën over niets in de Haarlemse kunstruimten De Loge en Nieuwe Vide. Kunstenaar en curator Jan Maarten Voskuil nodigde negen kunstenaars uit om de uitdaging aan te gaan het niets in een beeld te vangen. Marnix Goossens vulde de tentoonstellingsruimte met honderden luchtballonnen en Justin van Duurling liet nepsneeuw door de galerie dwarrelen. Kunstenaars Jan van der Ploeg en Julian Dashper gebruiken beiden de vorm van de nul als bron en het collectief Park 4DTV laat met hun wereldwijd verzamelde testbeeldenmuseum zien hoe de wereld eruit ziet als er niets op televisie is.

Fantasieën over niets. De Loge en Nieuwe Vide, Minckelersweg 6, Haarlem. 7 t/m 28 april, do t/m zo 14-17u.

En verder

Tekeningen van Henk Klok t/m 21 april in Galerie Liesbeth Lips, Rochussenstraat 81A, Rotterdam.