EU kijkt naar staatssteun BMW en Opel

De Europese Commissie begint een onderzoek naar de staatssteun die de Duitse autoproducent BMW heeft gekregen voor de bouw van een nieuwe fabriek in Leipzig.

De vestiging van fabrieken in voormalig Oost-Duitsland heeft recht op steun, maar Brussel vermoedt dat de Duitse staatsgarantie van 418 miljoen euro aan BMW te ver gaat.

De staatshulp bedraagt meer dan een derde van de totale investering van 1,2 miljard euro. Het gebruikelijke plafond van 28 procent voor dit deel van Duitsland mag alleen onder strikte voorwaarden worden overschreden. Zo'n voorwaarde is bijvoorbeeld dat de subsidie niet hoger mag zijn dan de besparingen die een bedrijf zou kunnen realiseren op een andere lokatie.

In dit geval zou BMW volgens eigen zeggen zo'n 500 miljoen euro hebben kunnen besparen door de fabriek in Tsjechië te bouwen, waar de uurlonen een stuk lager liggen dan in Duitsland. De subsidie is verstrekt door de deelstaat Saksen en de Duitse federale overheid. De Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Unie, zegt nog onvoldoende overtuigd te zijn en eist meer informatie.

Het onderzoek komt op een moment dat Duitsland zich steeds meer ergert aan de invloed van Brussel op interne Duitse aangelegenheden. Kanselier Schröder heeft daarom tijdens de top in Barcelona, half maart, nog een onderhoud gehad met voorzitter Prodi van de Commissie om te praten over een Europese industriepolitiek. Duitsland is bijvoorbeeld niet gelukkig met de voorstellen van de Commissie voor de liberalisering van de automarkt (meer vrijheven voor dealerbedrijven). Ook stellen veel Duitse bedrijven en politici vragen bij voorstellen voor een nieuwe Europese richtlijn die het overnemen van bedrijven eenvoudiger zou moeten maken.

Ook een Opel-fabriek in Portugal wordt onder de loep genomen. Investeringen om een bestaande fabriek in de buurt van Lissabon geschikt te maken voor de bouw van de Corsa Combo, worden deels gedragen door de overheid. Ook Portugal voert aan dat zonder de steun van 41,7 miljoen euro, de fabrikant was uitgeweken naar lagelonenlanden in het voormalige Oostblok. Verder onderzoekt de Commissie een veel kleinere soortgelijke zaak, waar 6 miljoen euro steun is gegeven aan een gezamenlijke fabriek van Peugeot en Fiat in Frankrijk. In de BMW-fabriek in Leipzig, waar 2.600 mensen werken, wordt de 3-serie gemaakt.