Ruzie over foute das bij BBC na dood Queen Mum

Mocht de dood van de Britse koningin-moeder worden aangekondigd door een presentator met een bordeauxrode das? De Britse pers ruziet over hoe de BBC haar dood verslaat.

Met dezelfde zekerheid waarmee je kon voorspellen dat de Britse koningin-moeder een keer zou sterven, kon je weten dat de BBC ruzie zou krijgen over de verslaggeving ervan.

Nog geen tien jaar geleden zou de publieke omroep bij de dood van de koninklijke overgrootmoeder alleen plechtige muziek hebben gespeeld bij slow motion-beelden van halfstok wapperende vlaggen. Voor de BBC, net als de monarchie op zoek naar nieuwe vormen om relevant te blijven in een veranderend Brittannië, is die tijd voorbij. Zaterdagavond, na het bekend worden van het overlijden, zette de omroep het draaiboek in werking dat een week eerder nog was gerepeteerd. Blackadder en de Antiques Roadshow ruimden het veld voor verlengde nieuwsbulletins en een reeks terugblikken op het leven van de 101-jarige. De toon: gedragen maar nadrukkelijk niet-sentimenteel. Het land was een belangrijke en merendeels geliefde figuur kwijtgeraakt, zoveel was duidelijk, maar het was niet als een verrassing gekomen en haar overlijden doet de natie niet op zijn grondvesten schudden.

Daar is niet iedereen het mee eens. The Mail on Sunday, een conservatieve tabloid-krant, leidde de aanval met een bericht dat het ,,klachten regende'' bij de BBC omdat Peter Sissons, presentator van dienst, de instructie zou hebben gehad om geen zwarte das te dragen, maar een bordeauxrode, passend bij de nieuwe huiskleuren van de BBC. Bovendien, aldus de krant, moest Sissons zich schamen voor de ,,intieme vragen'' die hij had gesteld aan een nichtje van de Queen Mum, die aan haar doodsbed had gezeten. Sissons had gevraagd wie er nog meer waren en wat er precies daarna was gebeurd. ITV, de commerciële concurrent, had wel de juiste toon getroffen, aldus de Mail. En gisteren volgde The Times met het nieuws dat de koninklijke familie, met name kroonprins Charles, ook ,,ongelukkig'' was over de daskeuze en het feit dat de BBC niet alle zendtijd aan de dode had besteed.

De BBC heeft de tegenaanval geopend. Er was geen sprake van een oekaze over dassen, aldus een woordvoerder. Presentatoren hebben het advies `sobere kleuren' te dragen bij het bekendmaken van een koninklijke dood en zwart bij het verslaan van de begrafenis en overigens hebben de journalisten zelf het laatste woord. En een regen van klachten over gebrek aan respect? Eerder het tegendeel, zegt de BBC. Ruim 1.100 kijkers klaagden juist over het verstoorde programma, 870 bellers vonden de aandacht te groot en slechts 130 kijkers noemden de verslagggeving ongevoelig.

Sissons zelf heeft niets gedaan om zich voor te schamen, zei hij gisteren zelf. Het ,,smerige'' Mail-verslag is ,,een travestie'' van de waarheid. Van veel kanten en kranten krijgt hij bijval. Zelfs de royalistische Daily Telegraph kopt vandaag dat Buckingham Palace helemaal geen klachten heeft. De krant ziet eerder een complot van de Mail en de Times tegen de BBC, die eerder tevergeefs campagne hebben gevoerd tegen de nieuwe directeur Greg Dyke. De broer van Mail-hoofdredacteur Paul Dacre is bovendien nieuws-chef bij ITV.

Anderen beschuldigen de kranten van ,,hypocrisie'', nadat de Mail een dag later in smeuïge details zelf het sterven van de Queen Mum beschreef. ,,Het klinkt alsof jullie niet willen dat [de BBC] naast jullie in de goot komt te liggen'', aldus BBC-radiopresentator Edward Stourton gisteren tegen Mail-journalist Quentin Letts. En Emily Bell, Guardian-columnist vandaag: ,,De Mail wringt elke platitude en commerciële kans die ze kan uit een koninklijk sterfgeval'', terwijl ,,de enige kop zou moeten zijn: `Dag drie: Queen Mother nog steeds dood'.''