Reclame Philips met 007

Philips gaat reclame maken met de nieuwste James Bond-film `Die Another Day'. Het elektronicaconcern heeft een contract getekend met de producenten, filmmaatschappij MGM Pictures en energiereus EON, waarbij is overeengekomen dat een aantal Philips-producten in de film in beeld komt. Philips volgt daarmee het spoor van branchgenoot Sony en autofabrikant BMW, die in eerdere Bond-films prominent in beeld kwamen. Voordat BMW een contract met MGM sloot, verplaatste James Bond zich altijd in een met bijzondere technische snufjes uitgevoerde Aston Martin. Philips wil niet zeggen voor hoeveel geld het zich heeft ingekocht. Ook over de producten bewaart het concern vooralsnog het stilzwijgen. Een woordvoerder zei wel dat het gaat om bestaande en nieuw te ontwikkelen producten van de divisies Licht, Medische apparaten en Huishoudelijke apparaten.

,,De producten zijn op cruciale momenten in de film te zien.'' Het elektronicaconcern krijgt ook het recht om met het `Bond-logo' reclame te maken voor zijn producten. De twintigste Bond-film komt in december van dit jaar uit. Pierce Brosnan speelt in Die Another Day voor de vierde keer de Britse geheim agent 007. De vrouwelijke hoofdrol wordt vertolkt door Halle Berry, die onlangs een Oscar won voor haar rol in `Monster's Ball.'

Een nieuwe Bond-film is binnen enkele maanden goed voor honderd miljoen bezoekers. Philips beschouwt de deal dan ook als een belangrijk marketingsucces.

Vorige week maakte het elektronicaconcern bekend ook deals te hebben gesloten met 's werelds bekendste sportmerk Nike en 's werelds grootste pc-fabrikant Dell.

Door zich aan deze merken te verbinden hoopt het concern zijn naamsbekendheid in met name de Verenigde Staten te vergroten en zich scherper te profileren als hightech-onderneming.