Fairchild Dornier bankroet

Na de aannemer Philip Holzmann wordt Duitsland opnieuw geconfronteerd met het bankroet van een grote onderneming. De Amerikaans-Duitse vliegtuigbouwer Fairchild Dornier heeft gisteren uitstel van betaling aangevraagd.

De onderneming is wereldwijd een van de drie grootste bouwers van kleine toestellen voor korte vluchten en toeleverancier van componenten voor Airbus. Het bedrijf is in financiële moeilijkheden geraakt door de crisis in de luchtvaart na 11 september. Fairchild heeft 4.300 man in dienst, van wie 3.600 in Duitsland. Zowel de federale Duitse regering als de regering van Beieren is sinds gisteren bezig om de vliegtuigbouwer alsnog van de ondergang te redden.

Fairchild Dornier maakte gisteren bekend het besluit te hebben genomen nadat een zoektocht naar een financieel sterke partner was mislukt. Begin vorige maand was het bedrijf in gesprek met de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing. Maar dat is op niets uitgelopen.

De vliegtuigproducent probeert orde op zaken te stellen en dan alsnog een partner te vinden. Directeur Lou Harrington zei dat zijn onderneming veel te bieden heeft. Zo is er de laatste twee jaar ruim 1 miljard dollar gestoken in het nieuwste vliegtuigtype van Fairchild Dornier, de 728. Er zitten orders ter waarde van 11,7 miljard dollar in de portefeuille, waarvan de helft opties. Daarbij gaat het in totaal om 267 toestellen. Aanzienlijk minder dan bij de concurrentie. Zo heeft het Braziliaanse Embraer orders voor meer dan 400 toestellen in portefeuille en het Canadese Bombardier voor ruim 500, meldt vandaag The Wall Street Journal. De crisis in de luchtvaart treft trouwens ook Bombardier en Embraer. Zij schrapten vorig jaar duizenden banen.

Vliegtuigfabrikant Fairchild Dornier is voor 72 procent eigendom van de investeerdersgroep Clayton Dubilier Rice en voor 24 procent van het Duitse verzekeringsconcern Allianz.