Schiphol mist kans Maleisië na beursdebat

De overname door Schiphol van eenderde van de aandelen van de nationale luchthavens van Maleisië gaat niet door. Dit is volgens Schiphol te wijten aan de onzekerheid over de eigen beursgang.

Volgens Schiphol is het struikelblok geweest dat het de aandelen in twee tranches van 15 procent wilde verwerven, waar het Maleisische ministerie wilde dat Schiphol in één keer 30 procent van de aandelen zou overnemen. ,,Wij wilden onze deelname opbouwen, te beginnen met 15 procent, met als clausule dat we binnen twee jaar uitsluitsel zouden geven over de volgende 15 procent'', zegt de woordvoerder van Schiphol nu. De reden voor deze prudentie is dat onduidelijk is of Schiphol in Nederland naar de beurs mag en vreemd kapitaal kan aantrekken. ,,Die beursgang is cruciaal om onze ambities in het buitenland te verwezenlijken'', aldus de woordvoerder.

Malaysia Airports Holding (MAHB) liet gisteren in een verklaring weten dat Schiphol en het Maleisische ministerie van Financiën, eigenaar van de luchthavens, ,,niet in staat zijn geweest een bevredigende overeenkomst te bereiken''.

Malaysia Airports wil geen reden geven voor het stuklopen van de onderhandelingen die begonnen op 16 augustus vorig jaar. Toen tekenden beide partijen een memorandum of understanding dat de weg moest effenen voor de verkoop aan Schiphol van 330 miljoen aandelen, naar verluidt voor een bedrag tussen de 230 en 270 miljoen euro.

Twee keer werd de deadline voor het tekenen van de definitieve overeenkomst uitgesteld tot uiteindelijk 31 maart 2002. Een woordvoerder van Schiphol zei eind februari in deze krant dat de lange periode dat beide partijen aan het praten zijn ,,duidt op een goede afloop''.

Schiphol had zijn `Airport City concept' op de luchthaven van Kuala Lumpur willen projecteren. Het idee om de luchthavenactiviteiten te verbreden tot winkels, restaurants, parkeerplaatsen en hotels. Vliegvelden zijn volgens Schiphol immers in sterk afnemende mate afhankelijk van start- en landingsgelden.

Kuala Lumpur International Airport (KLIA) is het kroonjuweel van Malaysia Airport Holdings dat nog 35 andere vliegvelden bezit. De vier jaar oude luchthaven kostte ruim 3 miljard euro en geldt als een van de beste van Azië. Niettemin leidt het vliegveld zware verliezen en hebben steeds meer luchtvaartmaatschappijen het de rug toegekeerd. De luchthaven leidt nu zo'n 300.000 euro verlies per dag. De luchthaven zou honderd vliegtuigen per uur kunnen verwerken en aldus 25 miljoen passagiers, maar vorig jaar kwamen amper vijftien miljoen reizigers.

De expertise van Schiphol had van Kuala Lumpur alsnog het regionale knooppunt moeten maken zoals de ambitie was bij de bouw van de luchthaven. Analisten gaan er nu vanuit dat de waarde van de aandelen MAHB als gevolg van het stranden van de onderhandelingen sterk zal dalen. Vandaag was die koersdaling ruim 6 procent.