Dorpenrondes bepalen vorm nieuw dagblad

,,De tucht van de lezer'' regeert bij het Dagblad van het Noorden, dat vanochtend voor het eerst bij de abonnees in de bus viel. Door middel van panels, lezersrubrieken en dagelijkse enquêtes probeert de krant het haar lezers naar de zin te maken.

De Nederlandse journalistiek is ,,heel knap'' in het negeren van reacties van lezers. Hoofdredacteur Jan Bonjer van de nieuwe fusiekrant Dagblad van het Noorden, die vandaag voor het eerst bij de bijna 156.000 abonnees op de deurmat viel, bezweert dat dit bij zijn krant anders zal zijn. Volgens de hoofdredactie is het ochtendblad, dat voorkomt uit Het Nieuwsblad van het Noorden, de Drentse Courant en het Groninger Dagblad, ,,de meest lezersgerichte'' krant van Nederland.

,,De Nederlandse dagbladen zijn afgedreven van hun lezerspubliek'', weet Bonjer. ,,Als de lezer in groten getale `nee' zegt, is er fundamenteel iets mis. Wij zitten te hoog op de berg. Kranten zijn niet toegankelijk genoeg.'' Terwijl de krant van de lezer is, en diens mening zeer serieus dient te worden genomen.

Het Dagblad van het Noorden verlaat de `ivoren toren' die het journalistieke bolwerk volgens Bonjer jaren was. Dus staat het de krant (oplage 170.000 en 190 redacteuren) vol met ,,relevante informatie''. Service vindt Bonjer, die samen met Geert Jan Laan de krant leidt, in dit opzicht een te beperkt begrip.

Voorafgaand aan de fusie werden in de regio diverse ,,dorpenrondes'' gehouden, waarbij abonnees hun zegje konden doen. Tevens vond een lezersonderzoek plaats. Bonjer: ,,Daaruit bleek dat de lezer goed bijgepraat wil worden. Maar hij wil ook weten of hij zijn televisie bij Medialand moet kopen en of een bepaalde tentoonstelling geschikt is voor zijn kinderen of wat er in het weekend te doen is.''

Pagina twee van het Dagblad van het Noorden is ingeruimd als `Lezersplein 2'. Daarop staan de `lezer van de week' (Onderwijzer Jan Blaauw uit Noordhorn zegt er vandaag dat hij een `lettervreter' is), een column, een brief van de dag (`verdien tien euro') en een vraag van de dag (`Welke bomen staan er bij het Noorderbad?' Antwoord: beuken). De lezersredactie, bestaand uit drie redacteuren (foto, telefoon en e-mailadres staan afgedrukt) is bereikbaar voor tips en reacties van lezers.

Bovendien worden dagelijks honderd abonnees gebeld die hun mening mogen geven over de inhoud van steeds twee wisselende krantenpagina's. De 190 redacteuren krijgen de uitkomst de volgende dag op hun bureau. ,,Engelse en Belgische kranten zien aan hun losse verkoop of ze het goed gedaan hebben. Wij introduceren de tucht van de lezer als mechanisme'', verduidelijkt Bonjer. Als iemand de column van sportredacteur Dick Heuvelman niks vindt, mag hij dat dus mailen. ,,De redactie wil weten wat er leeft onder de lezers. Het kan ons op nieuwe ideeën brengen'', meent Bonjer.

Het streven is om 50 procent van de voorpagina van de nieuwe krant in te ruimen voor regionieuws. In het eerste nummer van de editie noord is dat bijna 95 procent. De opening van de editie noord van vandaag: `Groningers zijn tevreden over hun leefomgeving'. Verder: Hoogezandsters wensen een bioscoop en het pontonschip Mighty Servant (op een kleurenfoto) meerde af in de Eemshaven. Een korte eenkolommer onderaan meldt dat synagogen op verschillende plaatsen in Europa doelwit zijn van aanslagen. Het is het enige internationaal nieuws.

Bonjer is ervan overtuigd dat zijn krant ook in de toekomst in staat zal zijn om veel aandacht aan regionaal nieuws te blijven schenken. ,,In een samenhangend gebied als Groningen en Drenthe, met een sterke identiteit, is dat eenvoudiger dan in de Randstad. Daar zijn het Algemeen Dagblad en de Volkskrant in feite ook regionale kranten.'' Een ander streven is om drie van de zes dagen te openen met zelfvergaard, ofwel `eigen' nieuws, aldus Bonjer.