Cornelis de Bondt

Op het boekje bij de cd met twee werken van Cornelis de Bondt staat de componist schreeuwend afgebeeld met op de achtergrond een autokerkhof. Binnenin echter oogt hij heel bedaard, de handen ontspannen in de broekzakken. Wie is de `echte' De Bondt? In zijn muziek is hij beide. Koel berekenend zijn de computertoepassingen, agressief het resultaat in de stijl van de Haagse School. Precies zoals de titel Dame Blanche, een compositie voor blokfluit, elektronica en orkest verwijst naar een toetje van ijs met chocoladesaus, koud en warm tegelijk.

Die Wahre Art voor piano en orkest komt over als een monolitisch klankblok. Dame Blanche daarentegen valt uiteen in zestien korte deeltjes. Opmerkelijk is de orkestbezetting met twee schalmeien en onder het slagwerk een grote steeksleutel en een reusachtige ratel, waaraan een timmerman van Theatergroep Hollandia aan te pas kwam. De muziek is op de huid van de solisten geschreven: pianist Gerard Bouwhuis moet het vooral hebben van kracht en uithoudingsvermogen, blokfluitist Walter van Hauwe vooral van veel wisselingen op diverse instrumenten.

Radio Kamerorkest o.l.v. Peter Eötvös, Composers' Voice CV 113.