Blinden niet blij met nieuwe BNN-slogan

De Reclame Code Commissie heeft klachten ontvangen over de nieuwe campagne van BNN `Gelukkig ben ik doof'. De campagne moet de `lust for life' van jongeren vergroten.

Manshoge posters met foto's van een dove of een blinde jongere sieren sinds een week de bushokjes van Nederland. De foto's worden begeleid door de prikkelende teksten `Gelukkig ben ik doof' en `Gelukkig ben ik blind'. Een zieke grap?

Nee, de posters maken deel uit van de nieuwe campagne van de jongerenomroep BNN, genaamd `BNN. Niet te houden!'. De campagne beoogt `het merk te versterken'. BNN moet in 2005 300.000 leden hebben. Op 1 januari van dit jaar had de omroep er 111.000.

Volgens BNN is het vanaf het begin niet de bedoeling geweest een handicap te misbruiken. BNN-woordvoerster S. Damen: ,,Een onderdeel van de campagne is de Lust for life. De mensen op de posters gaan normaal om met hun handicap. Het is niet de bedoeling respectloos met dove of blinde mensen om te gaan, we willen ze niet kwetsen.' Damen beaamt dat de teksten op het randje zijn en dat sommige mensen ze verkeerd kunnen opvatten. ,,Maar je kunt van BNN verwachten dat het op het randje is.'

De Federatie Slechtzienden- en Blindenbelang is echter niet blij met de campagne. ,,Niemand kiest er zelf voor om blind te zijn. Als blinden konden kiezen zouden zij ook liever zien', zegt S. Huis, waarnemend directeur van de federatie. ,,Bovendien kun je als blinde ook gewoon gelukkig zijn. Het feit dat je blind bent doet daar niets aan af.'

De federatie beraadt zich nog of ze een officiële klacht gaan indienen bij de Reclame Code Commissie. Zij zou zich dan aansluiten bij twee particulieren die dat al gedaan hebben. De Reclame Code Commissie doet op 15 april uitspraak in die zaak.

Bij de Landelijke Slechtzienden- en Blindenlijn, een activiteit van de Federatie Slechtzienden- en Blindenbelang, zijn nog geen klachten binnengekomen over de campagne. Medewerkster I. Glorie, zelf visueel gehandicapt, heeft een korte maar duidelijke verklaring daarvoor:,,Ik bedacht me gisteren ineens dat blinde mensen de posters natuurlijk niet kunnen zien en daarom er niet op reageren. De campagne krijgt verder geen aandacht op de radio, dus daar kunnen ze het ook niet van weten.'

Volgens een woordvoerder van de Stichting Belangen Nederlandse Dove Jongeren (SBNDJ) is de campagne van BNN `niets nieuws onder de zon'. ,,Slogans in de trant van `je hoeft niet te kunnen horen om tv te kijken' zijn er al jaren. Die teksten zijn verder niet schokkend of beledigend, dus ik word hier niet warm of koud van.'

BNN heeft tot nu toe slechts een paar reacties op de campagne gehad en dan vooral van mensen die wel kunnen horen en zien. De uitspraak van de Reclame Code Commissie is overigens voor de omstreden posters niet van belang: de geplande tijd dat de posters de bushokjes zouden sieren is dan reeds verstreken.