Bellend rijden erger dan dronken rijden

Mobiel bellen achter het stuur, ook handsfree, is gevaarlijker dan rijden onder invloed, las Ellen de Bruin in een Brits onderzoek.

Vanaf vandaag mag het hier niet meer, net als in ruim dertig andere landen: mobiel bellen tijdens het autorijden. Op bellen zonder carkit staat een boete van 138 euro en de politie gaat er in april en mei extra op controleren. Handsfree bellen mag nog wel. Toch is dat bijna net zo gevaarlijk als bellen met een telefoontje in de hand. En dat is erg gevaarlijk, blijkt uit een deze week gepresenteerd Brits onderzoek.

Als mensen telefoneren tijdens het rijden, reageren en remmen ze langzamer dan wanneer ze dat niet doen – en zelfs langzamer dan mensen die te veel hebben gedronken. Bij een snelheid van 110 kilometer per uur is de normale remweg 31 meter en de remweg voor mensen met een telefoon aan het oor 45 meter. Met een carkit nam de remweg weliswaar af tot 39 meter, maar dat is altijd nog meer dan de 35 meter van bestuurders onder invloed van alcohol. Verder zien telefonerende automobilisten vaker verkeersborden over het hoofd en hebben ze er meer moeite mee een constante snelheid en een veilige afstand ten opzichte van de auto voor hen te bewaren.

De opdrachtgever van het onderzoek, de Britse verzekeringsmaatschappij Direct Line, meent dat mobiel bellen in de auto zo gevaarlijk is omdat het de bestuurder op allerlei manieren tegelijk kan afleiden: je moet je handen erbij gebruiken en je richt je gedachten, gehoor en je blik minder op het verkeer. Praten met een passagier zou bovendien minder gevaarlijk zijn omdat die het ziet als zich een gevaarlijke situatie voordoet, en dan zijn of haar mond wel houdt.

Volgens het NIPO had half maart 63 procent van de Nederlanders die wel eens telefoneert in de auto al een handsfree carkit en overwoog nog eens 11 procent die binnenkort aan te schaffen. Van de 26 procent verstokte carkit-lozen denkt één op de vier dat ze na vandaag toch nog weleens zullen bellen achter het stuur.