Vlucht in het hiernamaals

Wie na zijn dood vliegreizen wil maken, kan terecht bij Malaysia Airlines. Althans, het logo van de nationale luchtvaartmaatschappij van Maleisië staat op vliegtickets die Chinezen in Maleisië en Singapore gebruiken voor vluchten in het hiernamaals. Ze worden verbrand vlak na een Chinese crematie. As en rook kringelen omhoog en, zo geloven de Chinezen, komen in de hemel samen in de vorm van een echt en geldig vliegbiljet.

Zo kost het de nabestaanden bijna niets de dode eindelijk die vliegreis te geven waar hij zijn hele leven alleen van heeft kunnen dromen.

Malaysia Airlines is niet blij met dit gebruik van haar naam en logo. De link tussen vliegen en dood ligt nu eenmaal een beetje moeilijk. De tickets kwamen terecht bij de Associatie voor Maleise Chinezen in het zuidelijke Johor Baru en secretaris Wee La Siong is namens Malaysia Airlines woedend op de producent van de dodenbiljetten. ,,Nog nooit heeft een beeldmerk of de naam van een bedrijf uit de echte wereld op papieren offerandes gestaan. De maker hiervan is dom en ongevoelig en brengt de reputatie van de nationale carrier in gevaar.''

Het bedrijfje dat de vliegtickets-voor-na-de-dood produceert, maakt niettemin deel uit van een flinke bedrijfstak in Maleisië en Singapore waar respectievelijk een kwart en viervijfde van de bevolking Chinees is. Wie wil weten wat zij belangrijk vinden om na de dood bij de hand te hebben, bezoekt een crematie – voor begraven is vooral in het krapbemeten Singapore geen plaats.

Na de echte lijkverbranding volgen papieren BMW's of Mercedessen-met-chauffeur op halve grootte (à 250 euro) en riante papieren villa's tjokvol personeel (350 euro). Het zijn vederlichte, maar uitbundige constructies van dun `joss paper' en bamboe die zo'n twintig seconden fraai branden. Belangrijker is het geld dat de nabestaanden in de vlammen gooien – heel veel geld, te beginnen bij coupures van 10 miljoen dollar (11,5 miljoen euro). Voor de zekerheid worden na het verbranden van enkele tientallen miljarden dollars vaak nog een paar creditcards, goudstaven en juwelen verbrand.

Welke producten in de hemelse schappen staan, weet vanzelfsprekend niemand, dus volgen na de luxe artikelen de meer praktische spullen: computers, mobiele telefoons, tv's, schotelantennes, video's van de favoriete films van de dode, keukenmixers, overhemden, scheermesjes en kunstgebitten. Allemaal van papier.

Dat men in de hemel het geld en de vliegtickets zal accepteren, leidt geen twijfel. Maar wat nu als het overleden familielid onverhoopt in de hel terecht komt? Om niet in problemen te komen met de monetaire autoriteiten van de hel vermelden de bankbiljetten duidelijk dat ze van `The Hell Bank' zijn.

En wat staat er voor de zekerheid op het vliegticket naast het Malaysia Airlines-logo? Simpel: Hell Airlines.