Veilig op de autoweg

Beleggers laten zien dat ze weer bereid zijn geld te steken in beursintroducties, als het maar gaat om saaie, ouderwetse bedrijven. Eenvoorbeeld daarvan is de beursgang van Autoroutes du Sud de la France (ASF), de op één na grootste beheerder van tolwegen in Europa. De aandelen zijn 19 maal overtekend door institutionele beleggers.

Op het eerste gezicht leek de intekenkoers aan de hoge kant. De Franse regering verkocht 49 procent van de onderneming voor 25 euro per aandeel en zat daarmee aan de bovenkant van de marge. Het concern krijgt daardoor een marktwaarde van zo'n 5,5 miljard euro. Als daarbij de schuld van 7,8 miljard euro wordt opgeteld, houd je een bedrijfswaarde van 13,3 miljard euro over, of bijna elf maal de verwachte winst vóór rente en belastingen over 2002. De Italiaanse concurrent Autostrade, de grootste tolwegbeheerder van Europa, en het Spaanse Acesa worden allebei verhandeld op een niveau van 8,1 maal de verwachte winst.

Maar de ondernemingen zijn niet zonder meer vergelijkbaar. De investeringen en schulden van ASF zijn heel hoog en moeten nu snel gaan dalen, terwijl de twee andere bedrijven veel minder schuld hebben, maar binnenkort weer moeten gaan investeren en lenen. De Europese onderneming die zich waarschijnlijk op hezelfde punt in de investeringscyclus bevindt als ASF is het Portugese Brisa, dat wordt verhandeld op een niveau van 12,5 maal de verwachte winst. Bovendien leveren de inschattingen door analisten van de waarde van de kasstroom van ASF een marktwaarde op van 6 tot 6,5 miljard euro. Deze twee overwegingen zorgen ervoor dat de intekenkoers redelijk is. De regering kan zich ook geen mislukking van deze beursgang veroorloven met de presidentverkiezingen van mei in het vooruitzicht.

Toch lijkt ASF eerder een degelijke dan een opwindende beleggingsmogelijkheid. De koers van het aandeel zal zich waarschijnlijk als die van een obligatie gedragen, met een kleine groeiversnelling als de wegen af zijn die nu worden gebouwd.

Onder redactie van Hugo Dixon. Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld.