Laatste vlucht voor Swissair

De failliete Zwitserse luchtvaartmaatschappij Swissair verdwijnt uit beeld. Morgen om twaalf uur 's nachts, eenendertig jaar na de oprichting, heeft de laatste vlucht plaats. Het toestel vliegt van Genève naar New York, overigens een van de meest winstgevende routes van de maatschappij. Zondag is de retourvlucht in de kleuren van de nationale opvolger `Swiss'.

Swiss, een fusie van de resten van Swissair en haar dochtermaatschappij Crossair, telt vanaf zondag 128 vliegtuigen die 123 bestemmingen aandoen in zestig landen. De nieuwe naam weerspiegelt het ,,multiculturele, cosmopolitische karakter en de typisch Zwitserse karakteristieken van kwaliteit'', aldus Crossair.

Nog geen jaar geleden leek het faillissement van de prestigieuze luchtvaartmaatschappij onmogelijk. Het bedrijf kwam in de problemen door eerder genomen verkeerde strategische keuzes. Terwijl andere luchtvaartmaatschappijen bondgenootschappen sloten met vergelijkbare Europese en Amerikaanse partners ging Swissair allianties aan met kleine, veelal slecht renderende luchtvaartmaatschappijen in Europa. Een daarvan was het, inmiddels eveneens failliete, Belgische Sabena. Ook in Frankrijk, Polen en Zuid-Afrika nam de moedermaatschappij SAirGroup deelnemingen en daarmee schulden op zich van slecht renderende maatschappijen.

Swissairs opvolger heeft van de fouten van haar voorganger geleerd. Het nieuwe Swiss staat op het punt toe te treden tot de alliantie One World Alliance rond American Airlines, de grootste maatschappij ter wereld.

De laatste zes maanden heeft Swissair dankzij staatssteun van in totaal bijna anderhalf miljard euro vliegtuigen in de lucht weten te houden. Het aantal vluchten is inmiddels al met eenderde verminderd en duizenden werknemers hebben hun baan bij Swissair verloren.