Er zijn wel ergere stations dan A'dam CS

Qua veiligheid, service, informatie en hygiëne maakt het Centraal Station in Amsterdam geen beste beurt vergeleken met 22 grote stations in Europa.

Een donkere man staat wild te gesticuleren tegen twee agentes. Het drietal staat bij de oostelijke ingang van het Centraal Station en geen van de voorbijgangers keurt ze een blik waardig. De agentes kijken geïnteresseerd in het oneindige. Een gehaaste jonge man spuwt zijn kauwgom op het plaveisel.

Het Centraal Station heeft een slechte beoordeling gekregen van de ANBW en haar Euopese zusterorganisaties die in totaal 23 grote Europese stations onderzochten. Het Centraal Station van Frankfurt am Main in Duitsland komt als beste uit de bus. Het station in Amsterdam komt slecht uit de test. Het Centraal Station in Utrecht krijgt een voldoende.

Binnen vallen de zwervers en junkies op. Magere mannen en vrouwen die met gejaagde blik om zich heen kijken. Zij zijn alert, maar dan wel heel anders alert dan de forenzen en de reizigers op weg naar hun aansluiting. Een groepje jongeren bij de kaartjesautomaat wordt benaderd door een klein mannetje dat onderdanig zijn hand ophoudt.

De internationale reizigers staan op perron 2 in de rij voor de Tourist Information. Beneden wordt nauwelijks verstaanbaar omgeroepen dat de internationale trein ,,tot onze spijt'' niet op Schiphol zal stoppen. Twee keurig geklede jongens uit Trento, noord-Italië, noemen het station ,,fine''. Dat zegt ook een man met een Chinees uiterlijk. ,,Ik kom uit New York'', zegt hij, ,,en de stations daar zijn pretty dirty''. Zijn vrouwelijke compagnon knikt instemmend.

De stations van Hannover, Hamburg, München, Berlijn-Zoo, Stuttgart ( Duitsland) en Zürich (Zwitserland) en Brussel-Zuid (station van de Thalys) kwamen goed uit de test. Het slechtste station was Lille (Frankrijk), dat net als Birmingham (GB), Wenen (Oostenrijk) en Amsterdam CS de beoordeling slecht kreeg. In de middenmoot eindigden met Utrecht Centraal Londen Waterloo, Edinburgh, Glasgow, Barcelona, Rome, Madrid, Parijs Gare de Lyon.

Een grote politieman op een kekke mountainbike racet geruisloos voorbij en stopt bij een donkerhuidige man. Na een kort onderhoud loopt de donkere man terug; ,,Oké, oké'', zegt hij grijnzend. De politieman stopt even om in zijn mobilofoon te praten. ,,Die auto met de aangever, is die er nog?''

Drie jonge meiden, die uitstralen dat één minuut wachten al een uur te lang is, vinden het Centraal Station ,,in orde''. ,,Es gibt schlimmer'', zeggen ze in koor. Ze komen uit de buurt van Dortmundt.

Het station in Amsterdam komt slecht uit de vergelijking van de ANWB, omdat het hele gebied er vies en rommelig uitziet. Bovendien zijn er in en rond het station veel bouwactiviteiten. Winkels in de gang beneden worden gesloopt en verplaatst en in verband met de aanleg van de Noord-Zuidlijn zijn er ook schuttingen, hekken en roodwitte linten.

Beneden in de hal roept een sleetse vrouwenstem weer een vertraging om. Een machinist op weg naar de kantine kan zich wel voorstellen dat CS laag scoort. Vooral op het gebied van de veiligheid loopt het uit de hand, vindt hij. ,,Om 4.40 uur ben ik begonnen. Dan valt het in de hal nog wel mee.'' Maar er zijn legio collega's die zich onveilig voelen tussen de zwervers en de junkies. ,,Het is een ramp'', zegt hij. Een woordvoerder van de spoorwegpolitie noemt CS ,,het putje waar veel narigheid terechtkomt''.