Ingehaald door een hardlopende tv

Huwelijken zijn er om ontbonden te worden. Een op de drie stellen die ooit tot over hun oren verliefd waren, besluiten na een paar jaar de relatie weer te beëindigen.

Schrale troost: bij bedrijven is het scheidingsleed nog beduidend groter. Van de zakelijke allianties wordt namelijk tweederde voortijdig beëindigd. De samenwerkingsverbanden sterven meestal een stille dood, hoewel menig alliantie met het nodige rumoer, champagne, persberichten en glimmende foto's van glimlachende directeuren is beklonken.

De vele zakelijke scheidingen weerhouden bedrijven er niet van om te blijven zoeken naar nieuwe partners.

Philips alleen al kondigde deze week twee samenwerkingsverbanden aan. Het elektronicaconcern en pc-fabrikant Dell willen elkaar de komende jaren voor miljarden dollars aan spullen leveren. Verrassender waren de alliantieplannen met Nike. Philips zorgt voor de apparatuur (zoals draagbare cd-spelers), de sportkledingfabrikant heeft de jeugdige klanten in de Verenigde Staten. Wie vreesde voor hardlopende televisies kan gerust zijn.

Aan de logica van dergelijke partnerships ontbreekt meestal niets: door samen te werken kunnen bedrijven zich elk concentreren op die dingen waar ze goed in zijn. Als een trend is gemist, dan kan aanhaken via een partner veel voordelen in tijd en geld bieden.

Maar er zijn ook gevaren, want een oude vlam kan een bedreiging worden. Zie Ahold en het Franse Casino. Om de relatie tussen beide supermarktenconcerns hechter te maken namen de bedrijven in de jaren negentig zelfs een aandelenbelang in elkaar. Tevergeefs, want de relatie liep op niets uit en nu ziet het moederbedrijf van Albert Heijn zijn ex in de winkelstraat terug. Innig gearmd met concurrent Laurus (Konmar, Edah, Super de Boer).

Waarom gaat het zo vaak mis?

Voor driekwart van de bedrijven maken allianties deel uit van `de strategie', maar het aangaan van relaties gebeurt volgens een studie van KPMG bijna nooit op een structurele manier. Over wederzijdse investeringen, de risico's en de vraag wie de precieze controle heeft over de samenwerking wordt zelden nagedacht. En dan is het persbericht met de fraaie vergezichten al de deur uit. Geen wonder dat de grote meerderheid van allianties mislukt als gevolg van de vertroebelde relatie tussen de partners. Ook al is het aanvankelijke idee achter de alliantie nog steeds te verdedigen.

Voor trouwlustige mensen en bedrijven is het devies dus identiek: denk na voordat de kurk van de champagne gaat.