Fraai gezongen dubbelrol

Helaas heeft de tenor Nico van der Meel, wel beschouwd als `de beste Evangelist ter wereld', een zware griep en moest hij afzeggen voor de tournee met de Johannes Passion van het Orkest van de Achttiende eeuw. Na uitvoeringen in Spanje en Frankrijk eindigt de serie in ons land: gisteravond in Utrecht, vanavond in Amsterdam.

Marcel Beekman, de tenor voor de aria's onder de solisten, neemt nu de evangelistenpartij erbij. Dat lijkt vrij gemakkelijk in een korte passie met in totaal slechts tien aria's, waarvan drie voor tenor. Maar Beekman staat nu wel bijna de hele avond te zingen en hij doet dat voortreffelijk.

Met zijn strakke hoge stem brengt Beekman de recitatieven van de Evangelistenpartij fraai zingend. Zijn stijl is geheel anders dan die van Van der Meel, die meer declameert, spreekt en vertelt, altijd sterk betrokken en telkens overduidelijk blijk gevend van zijn verontwaardiging over de gevangenneming van Christus en van zijn verdriet over de kruisiging. Beekman, lid van het Nederlands Kamerkoor, komt één keer tot zo'n Van der Meel-uitbarsting, op het moment dat het volk Barabas wil vrijlaten en Jezus wil laten kruisigen: `Barabas aber war ein Mörder' klinkt het woedend.

In zijn aria's voldoet Beekman volkomen. Zijn zingen in Erwäge is het hoogtepunt van deze Johannes, mede dankzij de zeer rijk klinkende begeleiding door een aantal veelsnarige instrumenten: twee viola's d'amore, een gamba en een theorbe. Die theorbe, een luit met extra losse snaren, steekt met zijn lange hals boven het orkest uit, zoals de mast van een VOC-schip boven de deinende golven.

Ook de alt Claudia Schubert was gisteravond ziek en werd vervangen door Ivonne Fuchs, prachtig zingend in Es ist vollbracht!, een ander hoogtepunt. Annette Dasch zong goed, het best in Zerfliesse, mein Herze. Van de solisten met wie Brüggen tien jaar geleden zijn opvallend dramatische cd-opname maakte (Philips 434 905-2), was door de ziekte van Van der Meel nu nog alleen de bas Peter Kooij over, samen met Jelle Draijer (Christus) een meer bescheiden solist.

Capella Amsterdam zingt uitstekend in deze Johannes Passion waarin het naast de Evangelist de hoofdrol vervult. Als altijd speelt het Orkest van de Achttiende Eeuw voortreffelijk. Vooral na de pauze, die hier al na 35 minuten valt, ontwikkelt Frans Brüggen ten volle zijn dramatiek èn zijn dramaturgie, waarbij hij het beginkoor en het slotkoor spiegelt. Het Herr, unser Herrscher begint aarzelend, vragend, smekend, terwijl het slotkoor klinkt met steeds meer stelligheid: Ich will dich preisen ewiglich!

Concert: Johannes Passion van J.S. Bach o.l.v. Frans Brüggen. Gehoord: 27/3 MC Vredenburg Utrecht. Herh.: 28/3 Concertgebouw Amsterdam.