Botergele margarine misleidend

Het botert niet tussen Unilever en de Canadese deelstaat Québec. Unilever Canada, onderdeel van het Brits-Nederlandse levensmiddelenconcern, heeft bij een rechtzaak in Montréal bezwaar gemaakt tegen een verbod om margarine kunstmatig botergeel te kleuren.

Dat verbod is discriminerend en protectionistisch, verklaarde Gérald Tremblay, advocaat van Unilever Canada. Het gaat volgens hem in tegen zowel internationale als Canadese, binnenlandse handelsafspraken. Unilever produceert in Canada margarine onder diverse merknamen, waaronder Becel, en heeft ongeveer 60 procent van de Canadese margarinemarkt in handen.

Het verbod om margarine op echte boter te doen lijken werd vijftien jaar geleden afgekondigd om de ongeveer 10.000 zuivelboeren in Québec te beschermen tegen de oprukkende concurrentie van margarine. Margarine is in zijn natuurlijke, bleke staat minder aantrekkelijk voor menig consument dan volkleurig boter. In andere delen van Canada zijn regels tegen het geelkleuren van margarine allang afgeschaft – wat daar heeft geleid tot de reclameslogan ,,niet te geloven dat het geen boter is!''

Volgens Tremblay is het verbod discriminerend omdat Unilever nu gedwongen is om twee verschillende producten te maken en op te slaan: witbleke margarine voor Québec en volgele margarine voor de rest van Canada. Dat kost Unilever een miljoen Canadese dollar (ruim 700.000 euro) per jaar, zei hij.

Québec zou de enige plek ter wereld zijn waar nog een verbod op gelijkgekleurdheid van boter en margarine van kracht is. Een advocaat van de regering van Québec wierp tegen dat de deelstaat het recht heeft zijn eigen normen te stellen aan consumentenproducten, ongeacht internationale handelsverdragen.