Verplichte spiegel dode hoek mag

Minister Netelenbos (Verkeer) gaat een wettelijke regeling maken die de dodehoekspiegel verplicht stelt voor alle vrachtwagens met een Nederlands kenteken. Haar collegaministers van Verkeer in de Europese Unie hebben de minister gisteren tijdens een bijeenkomst van de Transportraad toegezegd dat hiertegen vanuit Brussel geen bezwaar zal worden gemaakt.

Eerder deze maand had Netelenbos onder druk van de publiciteit en de Tweede Kamer een wettelijke regeling aangekondigd die de spiegel verplicht stelt voor het bestaande wagenpark. Nieuwe trucks moeten al zijn voorzien van de spiegel. Netelenbos wilde echter eerst proberen de maatregel op Europees niveau ingevoerd te krijgen. Dat is dus niet gelukt.

Ieder jaar komen er in ons land tientallen fietsers en voetgangers om doordat ze niet worden opgemerkt als chauffeurs rechtsaf slaan. De schrijfster Anna Enquist verloor haar dochter bij zo'n ongeluk op de Dam in Amsterdam en kritiseerde in deze krant het lakse beleid van Netelenbos.

Volgend jaar wordt de dodehoekspiegel voor nieuwe vrachtwagens in heel Europa verplicht. EU-commissaris De Palacio (Transport) kondigde aan in juni ook te komen met een voorstel voor het bestaande wagenpark.

In Nederland kunnen ondernemers subsidie krijgen als zij de spiegel op oudere trucks monteren. De fietsersbond is verheugd over het fiat van Brussel. Het invoeren van een nationale regel kost immers aanzienlijk minder tijd dan een Brusselse, meent de bond, die denkt dat de verplichting nog voor de verkiezingen van 15 mei van kracht kan worden.