Connexxion moet meer bezuinigen

Vervoersbedrijf Connexxion gaat opnieuw in de kosten snijden, waarbij arbeidsplaatsen verloren zullen gaan. Ook zijn plannen om in het buitenland bussen te rijden voor onbepaalde tijd uitgesteld.

Dit zegt bestuursvoorzitter K. Westdijk van Connexxion vandaag in een vraaggesprek met deze krant. Connexxion heeft, behalve in Noord-Nederland, een monopolie in het streekvervoer in Nederland.

Bij twee eerdere reorganisaties, de laatste vorig jaar, gingen 1.300 banen verloren. Alle 13.000 werknemers van het busbedrijf hebben vanochtend een brief thuis gekregen waarin de pas aangetreden Westdijk meedeelt kritisch naar de kosten te moeten kijken, met name naar de indirecte kosten. Daarmee doelt hij op de talloze kantoorgebouwen en stallingen die het busbedrijf in bezit heeft en op het overtallig ondersteunend personeel. Ook de inkoop van bussen en het dieselverbruik moeten volgens Westdijk goedkoper kunnen. Het ziekteverzuim moet dalen, wat eveneens miljoenen euro's kan opleveren.

Connexxion heeft het afgelopen jaar voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf een fors verlies gemaakt. De overheidssubsidie liep terug en er zijn extra voorzieningen genomen voor een eerdere reorganisatie en een financiële strop door het faillissement van busbouwer Den Oudsten.

Volgens de onlangs aangetreden Westdijk is het hard nodig om in de kosten te snijden om te kunnen concurreren met andere busbedrijven in de strijd om aanbestedingen. Het overheidsbedrijf Connexxion heeft volgens eigen zeggen nu ongeveer 60 procent van de busmarkt in handen. Westdijk zegt alle gebieden ,,krachtig'' te zullen verdedigen.

De plannen om in het buitenland, met name Duitsland, bussen te gaan rijden, zijn voor onbepaalde tijd uitgesteld.

Westdijk sluit de brief aan zijn werknemers af met zijn emailadres en de uitnodiging om commentaar of ideëen te leveren: ,,Wees gerust, ik kan tegen een stootje'', aldus Westdijk.

vraaggesprek pagina 20