Zelf gedaan of zo gekocht

Veel mensen maken hun kleding persoonlijker met eigen toevoegingen. Ook ontwerpers `customizen' volgens Jetty Ferwerda.

Het begint met een of twee buttons op de revers van een jasje. Het eindigt met het uit elkaar halen van een spijkerbroek, het bewerken van de verschillende onderdelen (bleken, verven, borduren, scheuren) en hem weer opnieuw in elkaar zetten. Customizen heet dat, het naar je eigen idee aanpassen en persoonlijker maken van kleding. Maar het gebeurt ook met auto's, motoren, fietsen et cetera. En dat alles om maar niet hetzelfde te hebben als anderen.

Customizen is iets dat al langer wordt gedaan, door rockers uit de jaren zestig met hun versierde, leren motorjacks, door hippies, glamrockers, punks en goths. En door de fashionvictims van nu. Want ook de internationale ontwerpers hebben het authentieke karakter van een customized kledingstuk ontdekt, zoals Roberto Cavalli, Dolce & Gabbana, D-Squared en Jean Paul Gaultier. De laatste zette gewoon de schaar in een trenchcoat en maakte van het bovenste gedeelte een kort jasje en van het onderste deel een overslagrokje. En Cavalli (zie foto rechts) zette zijn versleten denim jacks van dit seizoen vol met kleurige buttons.

Maar er gaat niets boven het zelf aanpassen van kleding, dat is immers origineler dan iets kant-en-klaar-`gecustomized' van een ontwerper kopen dat bovendien ook nog behoorlijk aan de prijs is. Op het station in Den Bosch spotten we op een middag drie mensen die hun kleding op de een of andere manier hebben aangepast. Berry en z'n vriend zijn van top tot teen in merkkleding gestoken, van een Gucci-zonnebril tot Puma-sneakers. Maar het denim jack is zelf onder handen genomen en helemaal gebleekt. ,,Het is gewoon beter zo'', vindt Berry. Even later passeert punker Lotte in haar zwarte jas met capuchon. Op de achterkant prijkt een met zilveren klinknageltjes bevestigde zwartwitafbeelding van een soldaat met gasmasker en geweer in de aanslag en de naam van de Britse punkband Varukers. Op de voorkant enkele buttons, veiligheidsspelden en een op de mouw genaaide badge met de tekst punk's not dead. Dat is duidelijk. En dan is er nog de spijkerbroek van Jerry, waarvan de wit uitgesleten plooien zijn doorgestikt op de machine. Zelf gedaan? ,,Nee joh, zo gekocht. Mij zul je nooit achter de naaimachine aantreffen.''