Seksloos positivisme van Britney Spears

Britney Spears, Amerika's beroemdste popzangeres, was in Nederland om haar debuutfilm Crossroads over ontmaagding te promoten. Dana Linssen was erbij. `Oops!'

In het Amerikaanse muziekblad Rolling Stone is ze al eens het ultieme voorbeeld genoemd van hoe je vandaag de dag een superster kunt zijn en toch volkomen anoniem. In de week waarin het showbiz-nieuws werd gedomineerd door de vraag of het nu wel of niet uit was tussen popprinses Britney Spears en haar Justin – Curly Spice – Timberlake van de jongensband N'Sync, deed de zangeres ohne Eigenschaften Amsterdam aan ter promotie van haar eerste film Crossroads. Het was Klein-Hollywood in hotel The Grand. Buiten de fans met hun fototoestelletjes, binnen de dikke zwarte bodyguards, en de `mixed green salad' met `dressing on the side' voor de lunch. De ster drinkt Pepsi (de suikerhoudende variant), die ze halverwege de persconferentie begeleid door haar favoriete stopwoordje `oops' omstoot. Het komt er gillerig uit, veel hoger dan haar nasale zangstem.

Hoewel Crossroads van begin tot eind draait om de ontmaagding van hoofdpersoon Lucy, die met twee vriendinnen en een knappe bink in een Buick door Amerika trekt op zoek naar haar moeder, was het de pers van tevoren uitdrukkelijk verboden om het met Britney over maagdelijkheid te hebben. De in een streng religieus gezin opgevoede zangeres heeft haar handelsmerk gemaakt van de boodschap met seks tot na het huwelijk te willen wachten, terwijl haar gekreunde poppy liedjes gaan over `one more time' en `Oops, I did it again'. Wie Spears onlangs samen met haar zwaar-ambitieuze moeder op muziekzender MTV zag, begint te begrijpen dat Britney niet op voorhand een zorgvuldig gecultiveerd klassiek Madonna-hoer-imago huldigt. Moeder Spears kon met een stalen gezicht beweren dat haar twintigjarige dochter, die de wereld over reist, huizen in New York en Engeland bezit en voor mamalief van tijd tot tijd een diamanten armbandje mee naar huis neemt, ,,net als elk meisje van haar leeftijd een half uur nadat de film is afgelopen weer thuis moet zijn''. Voor Britney is de rest van de wereld als haar moeder, die je vooral niet te veel over jezelf moet vertellen wil je je vrijheid behouden.

De aspirant-actrice, in punky zigeuner-outfit gekleed, blinkt uit in korte, positieve antwoorden. Wat heeft ze van de professionele acteurs met wie ze werkte geleerd? ,,Veel.'' Haar wereld bestaat uit constateringen. Amsterdam is ,,fun, fun, fun''. Waarom? Nou daarom! Haar seksualiteit is niet problematisch, want zelfs haar highschool-imago ten tijde van Baby One More Time, verschilt zoals ze zelf al opmerkte niet zoveel van dat van haar leeftijdsgenootjes. Problematisch is de moraal van de volwassenen die meisjes als Britney seksualiseert op een manier waar ze inderdaad niet aan toe zijn. Ze weigert daarom te praten over iets wat ze waarschijnlijk al lang doet. Op de vraag hoe haar vriendje het vond dat ze in de film haar tegenspeler moest kussen, zegt ze snedig: ,,Het is een film, jij bent volwassen dus dat zou je moeten weten. Je gebruikt je tong niet.'' Verder geeft ze sociaal wenselijke antwoorden over een gezin stichten en het belang van vriendschap. Je merkt dat ze al in haar kinderjaren bij Disney's Mickey Mouse Club begonnen is met `mediatraining' om mammie tevreden te houden. Daar moet ze geleerd hebben dat het als ster in je voordeel is als mensen zo weinig mogelijk van je weten.