Onderschriftenwedstrijd

Op de foto van vorige week waren twee zwanen te zien op de vijver in het park van Sint Petersburg. Meer dan twintig zwanen leven daar het hele jaar door, dwars door de strenge winters heen.

Het meest voorspellende onderschrift werd gestuurd door A. Altink uit Malden: `Hoeveel toespelingen op de KLM zou NRC Handelsblad deze week binnen krijgen?'.

Nou, veel. Erger nog: zwanen en KLM bleek een zo voor de hand liggende associatie dat vrijwel alle inzendingen daarop sloegen. Of anders wel op Liefde. Of op allebei. De meest voorkomende: `KLM blij met nieuwe fusiepartner' (en variaties daarop) en `Love is in the air', die zo kan worden doorgestuurd naar KLM's reclamebureau. Zo nu en dan, maar verbazingwekkend weinig, dook liefde als thema van de boekenweek op. `Hebban olla zwanen nestas?' van Gea Vink-Janssen uit Heenvliet, bijvoorbeeld, en `KLM start nieuwe reclamecampagne in strijd tegen budgetvliegmaatschappijen: gratis vliegen met boekenweekgeschenk' van Vincent Robijn uit Groningen.

De boekenbon van deze week gaat naar iemand die zo origineel was noch de KLM, noch de liefde, noch de boekenweek als thema te kiezen en toch actueel te blijven. C.H. Wiedijk uit Bergen (NH): ,,Tekstschrijver en componist overleggen over zwanenzang van Fortuyn.''