DE BEDENKERS VAN DE VERRASSINGSREIS

Om de `been there, done that'-vakantiecultuur te doorbreken richtten drie twintigers uit Utrecht een verrassingsreisbureau op.

Na hun studie, respectievelijk industriële vormgeving en technische bedrijfskunde in Eindhoven, gingen Muriel Maas (28) en Frank Philips (26) een paar maanden op reis. Eerst de Transsiberië Express, daarna vijf weken Thailand. Ze hadden al vaker nagedacht over de mogelijkheid van een eigen bedrijf, en op het strand kwamen ze op het idee: een verrassingsreisbureau. Vorig jaar zijn ze ermee begonnen, samen met studievriendin Kim van der Loo (28). Hun reisbureau swingbo in Utrecht is vooralsnog het enige reisbureau in Nederland dat de nieuwe vorm van reizen organiseert.

Het lijkt precies de combinatie van veilig en avontuurlijk die de verwende westerse `been there, done that'-reiziger graag wil: een vakantie voor je laten organiseren zonder dat je weet waarnaartoe de reis gaat en wat je op de plaats van bestemming gaat doen. Niet het gedoe, wel het plezier. De meeste mensen mogen het idee dan maar decadent vinden als ze er voor het eerst van horen – echt iets voor types die overal al geweest zijn of niet meer weten wat ze met hun geld moeten doen – maar intussen maakt het eigenlijk iedereen ook nieuwsgierig.

Een verrassingsreis boeken bij swingbo begint met pagina's lang vragenlijsten invullen op de mooi vormgegeven site www.swingbo.nl. Waar ben je pas nog geweest? Wat vond je een topvakantie en wat was juist niks? Wat voor dingen doe je graag als je op reis bent? Wat voor dingen doe je sowieso graag in je vrije tijd, als het gaat om sport, muziek, beeldende kunst, theater, natuur, eten, uitrusten, verwend worden? Het zijn zoveel vragen dat je naderhand geen idee meer hebt wat swingbo eruit zal pikken om in de reis te gebruiken. Het enige dat je duidelijk vastlegt is het budget, de data van je heen- en terugreis, en of je binnen of buiten de Benelux wilt verblijven.

En dan gebeurt er een tijdje niks.

En dan begin je post te krijgen: een piepklein multomapje en wat kaartjes om erin te doen, alles in dezelfde vormgeving en hetzelfde lettertype als op de website. Vage hints, onduidelijke foto's, inpaklijsten. Vlak voor vertrek krijg je een heel pakje met enveloppen. Met de hand is erop geschreven wanneer ze geopend mogen worden. Sommige mogen pas open op de plaats van bestemming. Muriel heeft de kaartjes, het mapje en de site ontworpen in samenwerking met een ontwerpbureau. De vormgeving is erg belangrijk, merkt ze: ,,Daar krijgen we, meer dan verwacht, boekingen op binnen. Mensen denken: dat is een mooie site, dus het zal ook wel een leuk product zijn.''

Cadeautje aan ouders

De swingbo-mensen hadden ingezet op de hoog opgeleide reiziger met geld, maar het idee blijkt allerlei verschillende soorten mensen aan te spreken. ,,Er zijn ook mensen die vragen of ze korter kunnen voor minder geld, als de computer een budget bij hun vakantieprofiel heeft berekend. En er zijn vrij veel jonge mensen die bijvoorbeeld een reis aan hun ouders geven die zoiets zelf nooit zouden doen.''

Swingbo heeft vorig jaar alleen nog maar geïnvesteerd. Kim, Frank en Muriel hebben al hun bestemmingen zelf bezocht en hun vrienden en familie tegen kostprijs verrassingsreizen laten testen. Dit jaar proberen ze hun eigen salaris terug te verdienen. ,,We willen tweehonderd tot driehonderd reizen verkopen. Daar zijn we goed mee op weg.'' Omdat daar behoefte aan blijkt wil swingbo nu ook, onder het motto `weg is weg', last-minute vakantiereizen gaan aanbieden. Daarbij heb je zelf nog minder te kiezen, want swingbo moet de bestemming wél van tevoren vastleggen.

www.swingbo.nl