Blij dat ik niet in eigen auto rij

Wel de lusten niet de lasten van een eigen auto. Het kan met een deelauto, een auto die je per uur en per kilometer huurt. `Je auto wegdoen betekent vrijheid.'

Het kan u niet schelen wat een auto kost. U duldt geen andere chauffeur achter het stuur van uw auto. U heeft een broertje dood aan wasstraatkrasjes en sopt uw auto liever zelf. U hecht aan een cd-wisselaar in de achterbak met uw favoriete filemuziek en u rookt al rijdend graag een sigaretje. U woont afgelegen en bent afhankelijk van de auto. U bent een asfalttijger met een auto-van-de-zaak.

Herkent u zich in een (of meer) van deze categorieën autobezitters, dan is gedeeld autogebruik niks voor u. Maar als u behoort tot de 1 miljoen autobezitters die vooral sociaal-recreatief rijden (van boodschappen doen tot het uitje op zondagmiddag) en u bent niet verknocht aan een eigen auto, dan is een deelauto mogelijk een praktisch en goedkoop alternatief.

Een auto is duurder dan de meeste autobezitters beseffen. Een doorsnee middenklasser kost zo'n 500 euro per maand. Zelfs de goedkoopste nieuwe auto van Nederland, de Suzuki Alto, komt volgens becijferingen van de Consumentenbond nog altijd op 256 euro per maand. En dat alleen als er vijf jaar in wordt gereden, of 80.000 kilometer. Want wie om de twee jaar een onbedwingbaar verlangen naar een nieuwe auto heeft – een typische mannenbegeerte –, is door de hoge afschrijvingskosten aanzienlijk duurder uit.

Naar schatting delen al zo'n zestigduizend mensen in Nederland met buren, familie of vrienden een auto. Daarnaast groeide de afgelopen jaren in hoog tempo het aantal mogelijkheden om snel en voor korte tijd een auto te huren. Niet alleen verhuurbedrijven bieden meer vervoer op maat, ook kwam er een nieuw systeem voor gedeeld autogebruik: autodate (op z'n Engels uit te spreken), een huurauto die 24 uur per dag en zeven dagen per week beschikbaar is, in de woonomgeving staat en waarbij de afrekening zeer eenvoudig is.

In de twintig grootste steden staan 300 plekken op speciale parkeerplaatsen auto's van bedrijven als Greenwheels, AutoDate en Diks Autodate. Aangesloten deelnemers van deze autodate-aanbieders, kunnen deze auto's op elk gewenst moment in gebruik nemen, zonder dat het verhuurbedrijf er nog aan te pas komt. Een korte of een lange rit, het maakt niet uit, want de boordcomputer houdt het gebruik bij. De gebruiker betaalt per uur en per gereden kilometer. Tanken kan met de benzinepas die in de auto ligt, en achteraf vindt maandelijks een afrekening plaats. Na gebruik dient de auto weer op de speciale parkeerplaats te worden achtergelaten.

,,Over een paar jaar moeten in Nederland op twintigduizend plekken zulke deelauto's staan'', zegt Henry Mentink, directeur van de Stichting voor Gedeeld Autogebruik in Utrecht. Van het ministerie van Verkeer en Waterstaat kreeg de stichting onlangs 1 miljoen euro om promotie te maken voor de deelauto. Het is slechts een kwestie van tijd, voorspelt Mentink, of de deelauto gaat in Nederland een grote vlucht maken. Een miljoen gezinnen bezit een tweede auto die meer dan 23 uur per dag stilstaat. Een deelauto is voor die dure `boodschappenauto's' een goedkoop alternatief, stelt Mentink. ,,Een nieuwe auto waarmee maar een paar duizend kilometer per jaar wordt gereden, kost al snel een tot anderhalve euro per kilometer. Veel mensen willen liever niet weten wat het kost om zelf een auto te hebben.''

Met veertig gezinnen in Enkhuizen, Bovenkarspel en Grootebroek deelt Mentink al jaren vijf auto's. Volgens de stichtingsdirecteur geeft een eigen auto steeds minder status. ,,Dat zie je nu vooral in kringen van hoogopgeleide mensen. Notarissen en dokters waren destijds de eersten die een auto kochten, nu zijn ze de eersten die hem wegdoen. Een jurist die op de fiets komt, in Amsterdam is het hip.''

Een recente kostenvergelijking door de Consumentenbond maakte duidelijk dat vooral automobilisten die weinig rijden voordelig uit zijn met een deelauto. Het omslagpunt ligt ongeveer bij 12.000 kilometer per jaar. Daarboven is het voordeliger om zelf een auto te bezitten.

,,Ik geef toe, het was even wennen'', zegt Hanneke Rombouts (46). Zes jaar geleden deed ze haar eigen auto weg en nam een abonnement op Greenwheels. ,,Het is jammer dat in die auto's geen radio zit, om inbraak te voorkomen. Maar verder ben ik heel enthousiast. Vroeger kostte mijn auto me 550 gulden per maand. Nu geef ik aan vervoer bijna de helft minder uit en heb ik ook geen zorgen meer over reparaties, parkeerproblemen en verzekering. Je auto wegdoen betekent vrijheid.''

Meer informatie over gedeeld autogebruik: www.autodate.nl