KLM voegt dochters samen, schrapt banen

Luchtvaartmaatschappij KLM heeft vandaag een reorganisatie aangekondigd van zijn structuur. ,,Per saldo zal dit leiden tot verlies van arbeidsplaatsen'', zo liet een woordvoerder vanmorgen weten. KLM plaatst haar dochterbedrijven KLM UK en KLM Cityhopper, die kortere afstanden vliegen, onder één leiding. Ook Buzz en Basiq Air, de twee `goedkope stoelen ondernemingen' van de groep, worden mogelijk samengevoegd.

De KLM zegt dat het om een ,,efficiëntere aansturing'' gaat. Geen bezuinigingsoperatie, maar de woordvoerder geeft toe dat er wel banen op de tocht staan. Hoeveel arbeidsplaatsen er verloren gaan kon hij nog niet zeggen. De wijzigingen aan de top zullen al op 1 april worden doorgevoerd waarna het bedrijf zal bekijken hoe de reorganisatie verder gestalte zal krijgen. ,,We gaan er nu van uit dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen'', aldus de woordvoerder.

KLM sluit niet uit dat Buzz en Basiq Air zullen worden samengevoegd. Buzz is een dochtermaatschappij die vanuit Groot-Brittannië opereert. Basiq Air is een merknaam van Transavia – eveneens een volle dochter van de KLM – en vliegt vanaf Schiphol naar Barcelona, Malaga en Nice. Vanaf 1 mei verzorgt Basiq Air/Transavia ook lijnvluchten op Bordeaux, Madrid en Marseille. Al eerder was bekend gemaakt dat F. van Pallandt, nu nog directeur van KLM UK vanaf 1 april Transavia gaat leiden. Ook een samengaan van KLM UK en KLM Cityhopper ,,behoort op termijn tot de mogelijkheden''.

Sinds de succesvolle entree in de luchtvaartindustrie van prijsvechters als Easyjet en Ryanair, in het midden van de jaren negentig, pogen de traditionele luchtvaartmaatschappijen een aandeel te krijgen in het marktsegment goedkope stoelen. Met wisselend succes.