Gucci is veilig aandeel

Luxegoederenproducent Gucci heeft een goede serie resultaten gemeld over een verschrikkelijk jaar. Zijn melkkoe, het merk Gucci, zag haar operationele winst stijgen met 14 procent door hogere detailhandelsverkopen en een indrukwekkende toename van de winstmarge tot meer dan 30 procent. De omzet bij modehuis Yves Saint Laurent, voorbestemd om het tweede topmerk van Gucci te worden, is dramatisch gestegen, met 184 procent in het vierde kwartaal en met 218 procent in de eerste zes weken van het nieuwe boekjaar. De operationele winst van het hele concern daalde met 13 procent, minder dan de val van 20 procent bij concurrent LMVH.

Hoewel Gucci het beter deed dan LMVH, is de onderneming voorzichtiger over zijn vooruitzichten. De operationele winst kan dit jaar nog eens met 6 procent dalen, op een omzetstijging van zo'n 4 procent. Deze behoedzaamheidis waarschijnlijk een weerspiegeling van het feit dat het bedrijf zwaar moet investeren om de nieuwe merken die het heeft gekocht, zoals Yves SaintLaurent, winstgevend te maken. Gucci houdt zich wellicht ook op de vlakte om niet net als vorig jaar in verlegenheid te worden gebracht, toen het bedrijf twee winstwaarschuwingen moest geven.

Maar beleggers kijken al door 2002 heen naar volgend jaar. Dan verwachten ze een opleving van de sector voor luxegoederen als de wereldeconomie verbetert. Als gevolg daarvan hebben de koersen al een aanpassing ondergaan. Die van LVMH is meer dan verdubbeld sinds het dieptepunt na de terreuraanslagen van september. De koersstijging bij Gucci is met 42 procent minder dramatisch geweest. Dat hoeft niet te betekenen dat er nog meer in het vat zit. De koers heeft een steuntje in de rug gekregen van de voorgenomen uitkoop van minderheidsaandeelhouders door Pinault-Printemps-Redoute (PPR) in 2004 voor 101,50 dollar per aandeel. Gucci wordt nu verhandeld op ongeveer hetzelfde meervoud van de verwachte winst – zo'n 13 maal – als de rest van de sector.

Toen de Aziatische crisis voorbij was, werden de aandelen van luxegoederen-producenten verhandeld op meervouden van wel 16 maal de verwachte winst. Als de geschiedenis zich herhaalt is er dus nog ruimte voor verbetering bij Gucci. Bovendien houdt de optie van PPR in dat de kans op een koersdaling minimaal is. Gucci is waarschijnlijk het veiligste aandeel in deze sector.

Onder redactie van Hugo Dixon. Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld