Pfeijffer vs Droog: spel of plagiaat

Een literair spel noemt de Leidse dichter-romancier Ilja Leonard Pfeijffer het; een kwestie van plagiaat luidt de conclusie van zijn Groningse collega Bart FM Droog. Op pagina 92 en 93 van zijn lovend besproken debuutroman Rupert parafraseert Pfeijffer een flinke passage uit deel vijf van T.S. Eliots beroemde modernistische gedicht The Waste Land (1922). ,,Pfeijffer heeft het gedicht van Eliot `vertaald' en het zonder enige bronvermelding in zijn roman als eigen werk gepresenteerd'', schrijft Droog in een open e-mail aan de pers.

Pfeijffer kan wel om de beschuldiging lachen. ,,Het verbaast me dat Droog pas op pagina 92 op Eliot stuit,'' zegt hij. ,,Het wemelt in Rupert van de verwijzingen naar en citaten uit The Waste Land; de hoofdpersoon ontmoet figuren uit het gedicht, zoals `Stetson' en `Madame Sosostris'; een kapperszaak maakt goede sier met de regel `mixing memory and desire' en zelfs het thema van Rupert, de gefragmenteerdheid van het moderne stadsleven, is hetzelfde als dat van The Waste Land. Het is allemaal onderdeel van het literaire spel van verwijzen en sampelen waar Eliot zelf de kampioen van was.''

Ook Pfeijffers redacteur bij De Arbeiderspers, Peter Nijssen, onderstreept dat in Rupert ,,intertextueel geciteerd'' wordt. Hij zou dan ook verbaasd zijn als de erfgenamen van Eliot (1888-1965) aanstoot zouden nemen aan de parafrase. Nijssen: ,,Het moet duidelijk zijn dat hier het spel van de pastiche wordt gespeeld. Als dit niet mag dan kun je het hele oeuvre van Paul Claes wel verbieden, of de pastiches in Joost Zwagermans dichtbundel Bekentenissen van een pseudomaan.''

Pfeijffer, die vorig jaar Droog en andere toegankelijke podiumdichters aanviel in zijn Bzzletin-artikel `De mythe van de verstaanbaarheid', voegt daaraan toe: ,,Plagiaat bedrijf je met het oogmerk om niet ontdekt te worden; ik wil juist dat de lezer de overeenkomsten ziet. Ik heb trouwens voor Bart Droog nog een aardige tip: in Ulysses van James Joyce schijnen nogal wat parafrases van de Odyssee te zitten.''