Nestlé opent aanval op Spa en Unilever

Het Zwitserse Nestlé wil marktaandeel veroveren in Nederland. 's Werelds grootste voedingsconcern begint een aanval op drie grote spelers op gebied van ijs en mineraalwater: Unilever, Heineken en Spa.

Met een nog onbekend merk ijs wil Nestlé marktaandeel afpakken van Unilever en met haar mineraalwatermerken Perrier en San Pellegrino hoopt het concern omzet weg te halen bij Spa en Sourcy, die samen ongeveer 85 procent van de markt in Nederland verdelen. Sourcy is onderdeel van bierbrouwerij Heineken.

Doel van Nestlé is binnen vier jaar ten minste 15 procent van de markt voor mineraalwater te veroveren en nog een onbekend percentage van de ijsmarkt. Tot nu toe was Nestlé op die terreinen nauwelijks actief in Nederland. Het bedrijf heeft hier een marktaandeel van 2,5 procent in mineraalwater. ,,Wij willen dat in vier jaar verzesvoudigen tot minimaal 15 procent'', zegt F. van Dijk, die bij Nestlé leiding geeft aan de divisie `water'. In Nederland werd vorig jaar voor 375 miljoen euro 278 miljoen liter bron- en mineraalwater verkocht. Mineraalwater is de laatste jaren het succesvolste product van Nestlé, dat vooral bekend is van haar koffie (Nescafé), chocoladeproducten (Nesquik, Smarties, After Eight) en babyvoeding. Mineraalwater kent hoge winstmarges: 18 procent. Bovendien vertoont de verkoop sterke groei: vorig jaar bedroeg de autonome omzetstijging 12 procent, waarmee de drankdivisie met 16,4 miljard euro omzet het grootste onderdeel werd van Nestlé.

Nestlé is van plan dit voorjaar ook ijsproducten te introduceren in Nederland, zegt L. Olofsson, verantwoordelijk voor de divisie Europa. Hiermee valt het concurrent Unilever aan, dat verreweg het meeste ijs verkoopt (Ola, Magnum). Unilever verkocht afgelopen jaar in Nederland voor 175 miljoen euro aan ijs, een marktaandeel van 50 à 60 procent.