Sex Mob

Shirley Bassey en Duran Duran deden het al eerder en nu mag dan ook Madonna de titelsong schrijven voor een James Bond-film. Maar er is maar één componist die zijn persoonlijke stempel op de hele 007-serie heeft gedrukt en dat is John Barry. Mede door zijn arrangementen vol suspense en spierballen is de Britse superspion uitgegroeid tot 20ste eeuws cultureel ikoon. En ikonen nodigen uit tot imitatie.

Sex Mob had al langer volvette versies van Goldfinger en Live and Let Die in het repertoire, maar leider Steven Bernstein – zelf arrangeur van de muziek voor de films Kansas City en Get Shorty – vond het tijd voor een complete Bond-cd. Sex Mob does Bond is een soundtrack voor een denkbeeldige film geworden, die van de spetterende openingsscène Dr. Yes perfect de spanningsboog van een bioscoopfilm volgt. Via eerste bedrijf, tweede bedrijf en pauze tot aan de aftiteling waarin de herkenningsmelodie van You only live twice onder een zwoele deken verdwijnt, wekken de mannen van Sex Mob de glamour, sexappeal en actie van Bond tot leven.

Het uit duizenden herkenbare nasale geluid van saxofonist Briggan Kraus en het geschetter van Bernstein op slidetrompet zijn aangedikt met het loeiende Hammondorgel van John Medeski en de soulvolle vocalen van drie achtergrondzangeressen. Zoals vaker balanceert het spektakeljazzkwartet feilloos tussen eerbetoon en persiflage. Wie dit live wil meemaken kan de band op 22 maart zien in het Tilburgse Paradox en op 28 maart in het BIMhuis in Amsterdam.

Sex Mob: Does Bond (Ropeadope Records, RCD16006)