Heineken vist achter het net in Brazilië

Heineken is er niet in geslaagd de op een na grootste bierbrouwer van groeimarkt Brazilië, Kaiser, over te nemen. Kaiser zal worden geacquireerd door de grootste brouwerij van Canada, Molson. Het Canadese bedrijf wil hiervoor 870 miljoen euro betalen, heeft Heineken gisteren laten weten.

Heineken had een belang van 14 procent in Kaiser, maar is er na meer dan een jaar onderhandelen niet in geslaagd de rest van de aandelen te kopen. Heineken heeft zijn aandelen nu ingebracht in een op te richten joint-venture van Kaiser, Molson en het Braziliaanse biermerk Bavaria. Na bijbetaling van 115 miljoen dollar (129 miljoen euro) krijgt Heineken een belang van 20 procent in deze joint-venture. De vier bedrijven in de joint-venture hebben in Brazilië samen een marktaandeel van ongeveer 18 procent.

Volgens een woordvoerster van Heineken is de overname van Kaiser geblokkeerd door frisdrankproducent Coca Cola en enkele frisdrankbottelaars in Brazilië. Zij hadden de meerderheid in Kaiser en kozen voor een acquisitie door Molson, omdat de Canadezen bereid waren Bavaria in de joint-venture te betrekken. Hierdoor wordt het distributienetwerk uitgebreid met ongeveer 40 procent. Dat is aantrekkelijk voor Coca Cola, omdat daarmee het aantal verkooppunten van zijn frisdranken toeneemt.

Brazilië wordt gezien als een van de aantrekkelijkste groeimarkten ter wereld, samen met Rusland, China en Zuid-Oost Azië. Terwijl in veel landen de bierafzet stagneert, nam de verkoop in Brazilië sinds 1995 met gemiddeld 7 procent per jaar toe. Het zogenoemde premium-segment, waarin Heineken zit, is klein, maar de Nederlandse brouwer verwacht een sterke groei in de toekomst. Bovendien kan Heineken meeliften op de expansie van Kaiser elders in Zuid-Amerika.

Heineken heeft meer belangen in Zuid-Amerika. Via de Duitse brouwer Schörghuber zit het Nederlandse bedrijf met een klein aandeel in de Chileense bierbrouwer CCU (de Amerikaanse brouwer Anheuser Busch heeft hierin een belang van 20 procent). Met de andere Chileense brouwer, CC SA, heeft Heineken een licensie-overeenkomst. Verder participeert Heineken voor 15 procent in het Argentijnse Quilmes. Deze brouwer verkoopt ook bier in Chili en Paraguay en wil gaan uitbreiden in Brazilië.

Heineken werkt al enkele jaren samen met Molson. Molson distribueert in Canada het bier van Heineken. Beide brouwers grepen de gelegenheid aan om deze overeenkomst in Canada te verlengen tot tien jaar. Bestuursvoorzitter Anthony Ruys van Heineken verwacht veel van de joint-venture. ,,Ze hebben bewezen een professionele partner te zijn. Met Molson hebben we vorig jaar een groei in Canada bereikt van 24 procent.''