Toch over de drempel

De hoofdstedelijke Overtoom wordt al bijna twee jaar op de schop genomen. De werkzaamheden zijn dermate ingrijpend dat bewoners en winkeliers beweren dat een kameel nog zou schrikken als hij de hoeveelheid zand ter plaatse gewaar zou worden. Er zijn vijf winkeliers bezweken onder het gebrek aan passanten. De overgebleven bedrijven klagen over kleine marges. Ze eisen al maanden vergeefs schadevergoeding van de gemeente, omdat de werkzaamheden bijna een jaar langer duren dan Amsterdam ooit had beloofd, om precies te zijn in een tijd dat nog niemand op het idee was gekomen om tegelijk met de herprofilering ook een nieuw riool aan te leggen.

Onder luid protest van de bewoners zijn er tientallen zeer oude iepen gerooid. Deze bomen waren instabiel of ziek geworden en hun wortels zaten het nieuwe riool in de weg. De iepen zijn op enkele exemplaren na inmiddels vervangen door jonge aanplant. Niet iedereen is daar echter ontevreden over. Eén bewoner klaagt zelfs dat haar monumentale iep is blijven staan. Een achterlijke boom, laat ze weten, die met z'n wortels tot in mijn kelder reikt en daar lekkages veroorzaakt.

De belangrijkste verandering van de brede Overtoom, die het centrum met de ringweg verbindt, is dat er ter verhoging van de veiligheid en het comfort van de fietser een vrijliggend fietspad wordt aangelegd. Sommige bewoners en winkeliers doen hier wat smalend over. Dit is geen drukke fietsroute, en voor overstekende voetgangers is het er gevaarlijker op geworden. Maar ja, zegt de eigenaar van een telecomwinkel, je bent in Amsterdam als bestuurder mislukt als je geen vrijliggend fietspad hebt laten aanleggen.

Door de aanleg van het fietspad is de autorijbaan versmald. Er is nog maar één rijstrook over. Hier stuiten we op een stukje Amsterdamse gedoogcultuur. Het geval wil namelijk dat er weleens vrachtwagens en invalidenbusjes stilstaan om te laden en te lossen. Vroeger konden chauffeurs op de rechter rijstrook parkeren. Nu blokkeren zij de enkele rijbaan en veroorzaken opstoppingen. Wat de gemiddelde vrijgevochten automobilist in zo'n situatie gewend is te doen, is tegen alle verkeersregels in de trambaan op te rijden om in te halen. De hoofdstedelijke politie gaat hier meestal soepel mee om. Met de herprofilering van de Overtoom is echter de rijbaan iets verlaagd, zodat de drempel tussen rijbaan en trambaan slechts met moeite en niet zonder schade aan de onderkant van de auto genomen kan worden. De gemeentelijke projectleider zegt dat alleen lage Ferrari's er last van hebben. Bewoners en winkeliers bestrijden dit. Nu komt het. Bijna twee jaar geleden besloot de gemeenteraad deze drempels alsnog te verlagen. Voor een half miljoen euro. Zo stelt Amsterdam zijn automobilisten in de gelegenheid de wet te overtreden. Maar let op, waarschuwt de gemeente, alleen in geval van laden en lossen.