Ralf Schumacher wint na botsing van broer Michael

En weer ging het mis in de eerste bocht. Kort na de start van de Grote Prijs van Maleisië werd Michael Schumacher ingehaald door Juan-Pablo Montoya. Terwijl de Colombiaan in de scherpe bocht naar rechts buitenom passeerde, verzuimde Schumacher zijn stuur naar rechts te draaien en drukte hij brutaal Montoya naar de rand van de baan. Schumachers voorvleugel sneuvelde, de Ferrari-kopman moest direct de pits in voor een nieuw exemplaar en werd daardoor tot de negentiende plaats teruggeworpen. Montoya vervolgde vanuit zevende positie zijn jacht op de koplopers.

Rubens Barrichello en Ralf Schumacher profiteerden van de aanrijding die het `hoogtepunt' vormde van een niet zo spannende Grand Prix. De jongste van de twee Duitse broers ondervond alleen concurrentie van de Braziliaan. Zeventien ronden voor het einde van de race blies Barrichello de motor op, waarna Ralf Schumacher onbedreigd op weg ging naar zijn vierde Grand Prix-overwinning.

,,Het was een perfecte race'', jubelde de 25-jarige winnaar. Dat was twee weken geleden wel anders. Toen knalde hij in de eerste bocht van de openingsrace van het Formule I-seizoen achterop de Ferrari van Barrichello met als gevolg dat Ralf Schumacher werd gelanceerd. Voor beiden kwam daarmee een voortijdig einde aan de race.

Vreemd genoeg kreeg Montoya gisteren de schuld van de aanrijding met Michael Schumacher. Hij reageerde woest op de straf van de wedstrijdleiding om hem met gelimiteerde snelheid verplicht door de pitstraat te laten rijden. Via de teamradio maakte hij de officials uit voor ,,fucking idiots''.

Ondanks de stop & go-tijdstraf reed Montoya naar de tweede plaats, zodat het team van Williams-BMW voor het eerst in het driejarige bestaan een dubbelslag kon vieren.

Ook Michael Schumacher slaagde er nog in het podium te bereiken. Na zijn `neuswissel' was de Duitser in negentiende positie op de baan teruggekeerd, in de laatste ronde verdrong hij met het nodige geluk Jenson Button van de derde plaats. Juist in de slotronden werd de Engelsman door pech getroffen. De motor van zijn Renault haperde en de achterwielophanging functioneerde niet meer zoals het moet.

Montoya en Michael Schumacher, winnaar van de eerste race en favoriet voor de wereldtitel, maakten na afloop niet veel woorden vuil aan hun botsing. Direct na de race vertelde de Duitser aan de Colombiaan dat hij in de bocht opeens last had van onderstuur en dat hij de BMW als gevolg daarvan in de flank raakte. Vanzelfsprekend was geen opzet in het spel geweest, zo maakte Schumacher duidelijk. Om er aan toe te voegen dat er niks zou zijn gebeurd als Montoya hem meer ruimte had gegeven. De Colombiaan deed de touché van zijn rivaal af als een typisch race-ongeluk. Het stoorde hem meer dat hij ervoor werd gestraft.

Michael Schumacher behoudt na twee races met veertien punten de leiding in de stand om het wereldkampioenschap, op de voet gevolgd door Montoya (12) en Ralf Schumacher (10). Kimi Raikkonen bleef op vier punten staan. De Fin reed net als twee weken geleden een solide race, maar halverwege moest hij door een kapotte motor de strijd staken. Hij lag op dat moment in tweede positie, achter koploper Ralf Schumacher. Zijn teamgenoot David Coulthard was toen al uitgevallen. Na vijftien ronden stuurde de Schot zijn Mercedes-McLaren pruttelend de pitbox in. Na jaren in dienst van Mika Hakkinen te hebben gereden is `DC' eindelijk eerste rijder bij McLaren-Mercedes, maar nu zijn wagen inferieur is ten opzichte van de BWM's en de Ferrari's beleeft hij daar vooralsnog weinig plezier aan.

Bij de renstal van Sauber was wel reden tot juichen: met hun respectievelijk vijfde en zesde plaats verzekerden de Duitser Nick Heidfeld en de Braziliaan Felipe Massa zich van WK-punten.