Pace en Roma zijn virtuoos pianoduo

`For her majesty the queen a piece by Tsjaikovski', zei pianist Igor Roma (30), nadat hij met zijn landgenoot Enrico Pace (32) een subliem duorecital had afgeleverd bij het 15-jarig jubileum van de serie Meesterpianisten van impresario Marco Riaskoff. En zo toverde het ad hoc pianoduo als toegift een etherische wolk uit hun Steinway's tevoorschijn, waaruit Tsjaikovski's Suikerfee met sensuele gratie opsteeg om een révérence te maken voor koningin Beatrix. Er volgden nog drie enerverende toegiften (Mars uit The Planets van Holst in de bewerking van Economou, Brazilei uit Milhauds Scaramous en De Falla's Vuurdans.

Omdat Riaskoff elk seizoen een nieuwe meesterpianist in zijn serie wil introduceren, behoren Pace en Roma min of meer tot zijn ontdekkingen. Nadat de Italiaanse pianisten het Internationale Franz Liszt Concours in Utrecht hadden gewonnen (Pace in 1987, Roma in 1996), omringde Riaskoff hen met de zorg die nodig is om een prille carrière te lanceren. Aanvankelijk zou Pace het Jubileumconcert alleen voor rekening nemen, maar Roma, die evenals Pace heeft gestudeerd aan de pianistenacademie van Franco Scala in Imola, bedacht dat het leuker zou zijn om het samen te doen. En zo kon Riaskoff op zijn jubileumfeest een nieuwe ontdekking lanceren, in de vorm van een virtuoos en fenomenaal op elkaar ingespeeld pianoduo, dat het hopelijk niet bij dit eenmalige optreden zal laten.

Pace en Roma stemmen overeen in hun van valse spanningen ontdane virtuositeit, een kwaliteit die ze naar eigen zeggen te danken hebben aan hun leermeester Scala. Maar tijdens solo-recitals imponeert Pace door de bijna dierlijke lenigheid en kracht van zijn verfijnde pianistiek, terwijl Roma zich veeleer profileert als de muzikale dichter die sensitief en integer de essentie van alle denkbare emoties weet te verklanken.

Nu vloeiden de instrumentale rankheid van Pace en de humane warmte van Roma als vanzelf samen tot een vierhandig medium. Tijdens Brahms' Variaties op een thema van Haydn klonk één instrument, dat zong met één adem, dat zich voortbewoog in één beweging en zich uitte in één organische dynamiek, een muzikale seismograaf die zich met verbluffende precisie ontlaadde in koninklijke spanningsbogen. Zo was het ook tijdens de weergaloos weemoedige lezing van Rachmaninovs Suite voor twee piano's, en de hilarisch virtuoze Variaties op een thema van Paganini voor twee piano's van Lutoslawski. Maar het indrukwekkendst klonk Bartóks Sonate voor twee piano's en slagwerk, waarin Pace en Roma in volmaakte samenwerking met de slagwerkers Carollo en Zucchi orde en licht in de klinkende chaos schiepen en tijd uit tijdloosheid lieten ontstaan.

Concert: Enrico Pace & Igor Roma (piano), Gianluca Carollo & Alessandro Zucchi (slagwerk). Werken van Brahms, Bartók, Rachmaninov en Lutoslawski. Gehoord: 17/3 Concertgebouw Amsterdam. Radio 4: 6/5 13.30 uur.