Hopen op een hype

Op de ICT-beurs Cebit – afgelopen en deze week in het Duitse Hannover – is het wachten op een hype. KNP publiceert in Nederland rode cijfers en hoopt met het afgeboekte E-plus op i-mode.

De vaart is uit de ICT. Slechts een enkeling flitst nog op een step door de vele hallen van de Cebit, de grootste beurs voor informatietechnologie en telecommunicatie ter wereld. De branche recupereert. Consolidatie noemen optimisten het. `Hopen op een hype', is voor velen het nieuwe motto.

De beurs Cebit zelf blaakt van optimisme. Er zijn meer lege plekken dan voorgaande jaren in de 27 hallen, waar meer dan 8.000 exposanten zich presenteren. Desondanks gaat de Cebit ook naar Amerika. Volgend jaar juni wordt een beurs in New York georganiseerd.

De meeste beweging in Hannover is afkomstig van een westerwind – uit Nederland. De start van i-mode in Europa wordt door KNP Telecom's Duitse dochter E-plus luidruchtig aangekondigd. Samen met NTT DoCoMo, de Japanse partner van KPN, wordt uitgelegd dat i-mode ook voor Europeanen ,,de ideale multimediale begeleider voor onderweg is''.

De branche houdt licht de adem in. Is het tijdstip goed gekozen? Heeft het gekozen moment niet meer te maken met de wens van KPN's Japanse partner om i-mode in Europa uitgerold te krijgen. En is er sprake van een echte uitrol? E-plus is niet de belangrijkste speler op de Duitse mobiele markt, na Duitsland zullen – na de zomer – Nederland en België volgen. Geografisch gezien niet een start van mega-omvang. De vrees van de branche is dat een debacle van i-mode niet alleen voor KPN een ramp is, maar een stagnerende werking kan hebben op de mobiele-telecommarkt in Europa.

Het succes van i-mode in Japan heeft te maken met de populariteit van spelletjes bij jongeren en volwassenen, maar ook met de hoge kosten voor vaste telefoonabonnementen en het voordeel dat de Japanse taal minder schermruimte nodig heeft. Dat is in Europa anders. Zo zullen de vaste telefoonkosten weinigen doen besluiten daarom een GPRS-toestel met i-mode aan te schaffen.

Met i-mode lijkt men vooral op de jeugd af te steven. Maar het is de vraag of het aanbod van spelletjes, geluid, beeld, email, nieuws- en beursberichten en andere informatie jongeren geld uit de zak zal kloppen. De door niemand verwachte SMS-hype (goedkoop berichtjes versturen via de mobiele telefoon) had meer met het zakelijk inzicht van jongeren te maken dan met technologische vernieuwing. De eerste i-mode telefoons (gemaakt door NEC in Japan) gaan 249 euro (met abonnement) en 449 euro (zonder abonnement) kosten. Daarop komen de kosten voor gesprekken en downloads. De Duitste prijzen - die vergelijkbaar zullen zijn met die later in Nederland - bedragen 3 euro per maand en 1 eurocent per kilobyte dataverkeer.

De tweedeling in de wereld van de mobiele telefonie wordt steeds duidelijker. Aan de ene kant een markt voor goedkope telefoons en diensten (pre-paid, jongeren, i-mode). Aan de andere zijde duurdere, geavanceerde en fraai vormgegeven toestellen. Het Zuid-Koreaanse Samsung, een bedrijf dat opvallend goed de Azië-crisis en de elektronische recessie overleefde, is een belangrijke speler op die markt. Fraai vormgegeven LCD-monitoren, MP3-spelers en mobiele telefoons leverde en vijftal `design awards' op.

Samsung maakt de eerste mobiele telefoon waarop MP3-bestanden konden worden verstuurd, opgeslagen en afgespeeld. Dit jaar is er de eerste telefoon met 16 tonen polyfonisch geluid, waarmee men zich werkelijk kan onderscheiden in volle bus, tram of trein. Een toestel met een dubbel TFT-LCD display zet de mobiele telefoon op het verlanglijstje voor dure cadeaus.

Op de Cebit-beurs is een traditioneel computerscherm een bijzonderheid. Platte LCD-schermen worden standaard. Niet alleen voor de personal computer. De traditionele beeldbuis van de televisie heeft, net als het grote projectiescherm, zijn langste tijd gehad, de breedbeeldtelevisie wordt opgevolgd door een tv met LCD-scherm.

Behalve Samsung is Philips actief op de markt voor schermen. Het Nederlandse bedrijf presenteerde het prototype van een verplaatsbare monitor, die consumenten overal in huis draadloos toegang geeft tot de personal computer. Het scherm kan losgekoppeld worden van pc en beeldscherm en zo elders in huis worden gebruikt. Een aantal functies is toegankelijk met `touch screen buttons' aan de onderzijde van het scherm.

Mobiele toepassingen zijn een belangrijk onderdeel van de onderzoeksinspanningen van vele bedrijven. Opvallende noviteit is Samsungs `Nexio'. Deze draadloze desktop met MP3-mogelijkheden voor (onder andere) geluid, draadloos internet en mobiele telefoon, heeft in tegenstelling tot bijna alle traditionele handhelds geen staand maar een liggend beeldscherm en is daardoor geschikter voor het bekijken van internetpagina's. Waarmee Samsung weer voorop loopt.