Schuifdeur op wielen

Hoe ziet de nieuwe auto eruit? Zelfdenkend? Chic? Arjen Ribbens signaleerde 10 trends op de autobeurs in Genève.

1 Minder knoppen: Ruitenwissers die inschakelen zodra ze nattigheid voelen, koplampen die vanzelf aangaan bij duisternis – de zelfdenkende auto neemt de automobilist steeds meer werk uit handen. Bij veel modellen bepaalt elektronica al de helft van de productiekosten. Méér voorzieningen en méér digitale techniek leidt gek genoeg tot minder knoppen. Want het moderne dashboard is kaal. Neem de auto met de meeste elektronica aan boord, de nieuwe BMW 7. Die heeft een opvallend sober instrumentenbord. Maar schijn bedriegt: tussen de voorstoelen zit een paddestoelvormige joystick die meer dan zevenhonderd functies ontsluit, variërend van de bediening van de stuurverwarming tot het opvragen van de beurskoersen.

2 Ruig: Kijk op zaterdagmiddag in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam: hoog boven de Jaguars en de Porsches steken vierwielaangedreven terreinauto's uit als de BMW X5, de Mercedes M-klasse en de Range Rover. De flanken zijn doorgaans onbemodderd, want deze yuppentractors verlaten zelden het asfalt. De hoge zit en het imago van onaantastbaarheid verklaren het succes. Vierwielaandrijving is lifestyle, zei onlangs een autobons. In afwachting van de XC90, een echte Sports Utility Vehicle die eind van het jaar in de showroom staat, haakte Volvo met de V70 Cross Country alvast handig in op deze trend. Grote terreinbanden en dikke kunststof bumpers geven de brave familieauto een ruig aanzien. Zelfs Porsche doet mee aan de trend. De sportwagenfabrikant komt met de Cayenne, een terreinauto met vierwielaandrijving.

3 Comfort: Gemak dient de mobiele mens. Het aandeel auto's met een automaat groeide vorig jaar naar bijna 13 procent. Naar verwachting hoeft in 2010 in meer dan de helft van de nieuwe auto's niet meer te worden geschakeld. Onboard-entertainment verandert de auto desgewenst in een mobiele bioscoop, concertzaal of internetcafé. Luxe materialen als leer, aluminium en hout maken van het auto-interieur een tweede huis.

4 Mengvormen: Renault presenteert het nieuwe topmodel Vel Satis als een mix van een hatchback, Multi Purpose Vehicle en stationwagen. Met steeds andere mengvormen van de oude categorieën creëren fabrikanten nichemarkten. Onlangs gesignaleerd: een coupé met offroad-kwaliteit (Saab 9-3X) en een Urban Activity Vehicle, een kleine, stoere, vijfdeurs gezinsauto met het uiterlijk van een terreinauto, maar vooral bestemd voor stadsverkeer (Ford Fusion). Op de autosalon in Genève presenteerde Toyota een vergelijkbaar studiemodel: de Urban Utility Vehicle.

5 Meer keuze: Door de automatisering van het productieproces kunnen fabrikanten het klanten steeds meer naar de zin maken. Het aantal keuzemogelijkheden, en daarmee het prijzenpalet, wordt per model steeds groter. Neem de Volkswagen Golf, vorig jaar de bestverkochte auto van Nederland. De Golf is verkrijgbaar in drie carrosserievarianten, met acht verschillende benzine- en zes soorten dieselmotoren, met vier verschillende basisuitrustingen, in veertien kleuren, en met tientallen apart te bestellen accessoires, uiteenlopend van geïntegreerde kinderzitjes tot vijf soorten lichtmetalen velgen. Volkswagen kan in theorie zeker 50.000 verschillende types Golf leveren. De meest `aangeklede' versie is zeker drie keer zo duur als het `instapmodel'.

6 Schuifdeur: Niet alleen pizzakoeriers en loodgieters rijden rond in kleine bestelauto's. Wie zich geen combi of ruimtewagen kan permitteren en tóch over een zeer ruime en functionele auto wil beschikken, heeft genoeg alternatieven. De Citroën Berlingo, Renault Kangoo, Peugeot Partner en Fiat Dobló zijn consumentenbestelauto's onder de 15.000 euro, alle eigenzinnig vormgegeven en inclusief schuifdeur. Deze mini-verhuiswagens bevestigen de trend dat auto's meer in de hoogte dan in de lengte groeien.

7 Licht: De doorzonauto is in de maak. Ramen worden groter en opvallend veel auto's hebben een transparant dak. Neem de Peugeot 307 Sky Wagon. Deze vanaf eind mei leverbare stationwagen heeft een carrosserie met in totaal 5,34 m² glasoppervlak, onder meer door een `panoramisch' dak van groen getint glas in het verlengde van de voorruit. Een elektrisch zonnescherm aan de binnenzijde van het dak en de standaard airconditioning moeten de temperatuur in het interieur op een acceptabel peil houden.

8 Retro: Historische cult-modellen krijgen een tweede leven: Volkswagen liet de Kever herleven als New Beetle, BMW bouwde een nieuwe Mini en Ford onthulde plannen voor een re-make van de GT40, de lage sportwagen uit de jaren zestig. Ook de carrosserieën van de Alfa 156, de Jaguar S-type en de Chrysler PT Cruiser verwijzen nadrukkelijk naar het verleden. Emotie op wielen, dat is de idee achter nostalgisch autodesign.

9 Wielen: De Opel Kadett A stond in 1962 standaard op 12 inch-velgen met banden van 145 millimeter breed. Zijn huidige opvolger, de Astra, staat op 14 inch-wielen van 185 millimeter. De ontwikkeling van klein en smal naar brede en platte banden hangt samen met het toegenomen gewicht en het grotere motorvermogen van auto's. De grotere banden zorgen voor een beter weggedrag en een groter remvermogen. Daarnaast is sprake van mode: grote wielen geven een auto het gespierde aanzien waar veel klanten voor vallen.

10 Limousines: Merken zonder sterk imago (lees: de meeste Aziatische merken) doen het slecht. Luxueuze topmodellen moeten voor de gewenste uitstraling zorgen. Fabrikanten van compacte middenklassers wagen zich om die reden plotseling in hogere segmenten van de markt. Renault kwam met de Aventime en de Vel Satis, Lancia met de Thesis en Volkswagen-dochter Skoda biedt de Superb te koop aan. In zijn duurste uitvoering, mét zescilinder motor, verwarmde achterbank en `houtdecor', kost het nieuwe Tsjechische topmodel bijna 50.000 euro. Volkswagen zelf gaat de concurrentie aan met BMW en Mercedes en hoopt dat Duitse ministers zich binnenkort in een Phaeton laten rondrijden. Deze limousine is te koop met 6 liter 12-cilinder motor (ruim boven 100.000 euro) en ook verkrijgbaar in gepantserde versie. Ook aan de bovenkant van de markt worden nieuwe toppen bereikt. Daimler-Chrysler introduceerde vorige week in Genève het nieuwe merk Maybach, waarvan het eerste model, de Saloon, met een verkoopprijs van ruim boven 400.000 euro weer een tree hoger staat dan de toch niet kinderachtige Mercedes S-klasse. Het wachten is nu op de Bugatti EB 16-4 Veyron, die Volkswagen volgend jaar in productie neemt. Met zijn zestiencilinder 8 liter-motor, goed voor 1.001 paardenkrachten, gaat de Bugatti zeker 1 miljoen euro kosten.