HEBBERIGHEID KWIJT DOOR NINA

Sheila Struyck (36 jaar)

Strategic director reclamebureau Beagle

Belegt sinds 1992

,,Bij beleggen telt voor mij alleen het doel: proberen meer rendement te halen dan ik op een spaarrekening krijg. Het beleggen zelf vind ik niets aan, tenminste als je praat over het aan- of verkopen van aandelen. Maar voor mij is beleggen veel breder: ik heb een eigen bedrijf, waar eigen geld in zit – dat is in feite mijn belangrijkste belegging.

,,Ik ben tien jaar geleden begonnen met beleggen via de aandelenoptieregeling van mijn toenmalige werkgever. Ik was een paar jaar daarvoor afgestudeerd, had mijn schuld bij de bank weggewerkt en was begonnen met sparen. Die optieregeling kwam net op een goed moment, omdat ik wel iets meer met m'n geld wilde doen.

Bovendien, ik kende het bedrijf door en door, ik wist dat er een grote reorganisatie gaande was en ik had er vertrouwen in dat de onderneming het ook in de toekomst goed zou doen.

,,Mijn beleggingspatroon is, denk ik, typerend voor veel vrouwen: ik kies voor beleggen op de lange termijn en ik steek mijn geld bij voorkeur in bedrijven waar ik me goed bij voel. Mijn stelregel is: zou ik zelf eigenaar willen zijn van het bedrijf? Eén keer heb ik dat niet gedaan, bij de beursgang van World Online. Dat was de eerste en de enige keer dat ik me heb laten verblinden door het vooruitzicht in korte tijd veel te kunnen verdienen.

,,Na het debacle van World Online heb ik het een tijd heel rustig aangedaan met beleggen. Mijn vader gaf me anderhalf jaar geleden het advies om met de verkoopopbrengst van mijn eigen huis een tijdje cash te gaan, en daar bleek hij helemaal gelijk in te hebben. En dat terwijl het ongeveer het enige advies is dat ik ooit heb gevraagd.

,,Ik merk wel dat het nu een beetje begint te kriebelen: ik begin me weer in de beurs te verdiepen en ik wil wel wat gaan doen. Maar ik geloof niet meer in de quick wins: die hebberigheid heeft Nina Brink (voormalig bestuursvoorzitter van World Online, red.) me wel afgeleerd.''